Review: Ragnarok – Psychopathology – Agonia Records – Release: Out Now.

Voor mij ligt het achtste album van het Noorse Ragnarok. Het zijn met recht black metal veteranen. Opgericht in 1994 lopen ze dus al ruim twintig jaar mee.

Ragnarok is:
Jontho – Zang
Bolverk – Gitaar
Malignant – Drums

Psychopathology
ragnarokEr zit vier jaar tussen het vorige album “Malediction” en het nieuwe “Psychopathology”. Waarom er zoveel tijd tussen zit begrijp ik niet, het is de kwaliteit niet ten goede gekomen. Natuurlijk, het is een puik album, typische Noorse black metal; wel heel erg veilig gespeeld, er zit niets spannends in. Ook het concept is mij totaal onduidelijk, de titel “Psychopathology” doet me denken aan psychiatrie, borderline, schizofrenie en andere geestesziekten. Maar tenzij plat satanisme hier ook bij hoort, snap ik de titel niet. Natuurlijk, satanisme zit zwaar verankerd in Noorse black metal, maar kies dan een andere titel.

Ach ja, laten we het maar hebben over de muziek: die is puik, zoals ik al had aangegeven. Echter……wat mij in eerste instantie niet opviel omdat ik het album de eerste keren over de speakers hoorde, viel mij later wel op toen ik het via een koptelefoon hoorde. Op de snelle nummers hoor je continu een irritante piep, heel snel, net een cavia die op high speed wordt mishandeld. Na goed geluisterd te hebben begrijp ik dat dat geluid komt door de aanslagen van het plectrum op de snaren. Het hele album is, voor black metal begrippen, volledig overgeproduceerd.

Waarom heeft men dat irritante gepiep er dan in gelaten? Ik heb voorgaande albums beluisterd en ook snelle nummers van andere bands en nergens hoor ik die cavia’s zo nadrukkelijk en irritant als op “Psychopathology”. Wat jammer zeg; een album dat op zich best OK is, niet wereldschokkend, maar gewoon goed, wordt zo gedegradeerd tot een halfslachtig amateur dingetje. Of je besluit hem nooit meer via een koptelefoon te luisteren (dus nooit meer onderweg op je mp3 speler), dan kan het album er nog mee door.

Nu heb ik zojuist het album al afgekraakt doordat er productioneel een fout gemaakt is. Tenminste, dat vind ik. Maar ik wil het nu niet helemaal tot de grond toe afbranden, zoals de Noren dat gewend zijn met kerken. Dus kies ik voor de gulden middenweg. Enerzijds is het een doorsnee, goed gemaakte, simpele, doch doeltreffende muzikale compositie, die menigeen kan waarderen en die live ook wel te pruimen is(al zullen ze een batterij computers, dan wel gast-muzikanten mee moeten nemen, want ik zie ze deze muziek niet zonder slag of stoot met maar drie man live ten gehore brengen). Anderzijds is dit een productionele abominatie die, vanwege het mishandelen van die arme cavia’s, kan rekenen op kamervragen van de Partij voor de Dieren.

Score: 2.2 uit 5

Tracklist
1. Dominance & Submission