Review: Rammstein – Rammstein – Universal Music Group – Release: Out now

Review: Rammstein – Rammstein – Universal Music Group – Release: Out now.

Wie kent ze niet, de Deutsche Tanzmetall sensatie, die ons vanuit het voormalige Oost Duitsland al vanaf 1994 bestookt met aanstekelijke, dansbare, metal. Wat wel een vermelding waard is, is dat men al die tijd in ongewijzigde samenstelling hun industriële vuurwerk op ons afvuurt.

Rammstein is:
Christoph Schneider – Drums
Richard Z. Kruspe – Gitaar
Paul Landers – Gitaar
Till Lindemann – Zang
Oliver Riedel – Basgitaar
Flake Lorenz – Keyboards

Rammstein

De Duutsers hebben weer een nieuw album uit, en dat na tien jaar!!! Het vorige album “Liebe is für alle da” dateert alweer uit 2009. We werden al getrakteerd op de video’s van ‘Deutschland’ en ‘Radio’. Waar de eerstgenoemde controversieel is vanwege de link naar Duitslands oorlogsverleden, is de laatste een ongekende kraker die het goed zal doen in de clubs, op de radio en live.

Wat direct opvalt bij de eerst luisterbeurt is dat ditmaal de keyboards en de drums op de voorgrond staan. Een aantal nummers zouden gewoon dancenummers kunnen zijn, alleen het feit dat er ergens gitaren in gemixt zijn maakt het metal.

Ook de zang van Lindemann is het vernoemen waard, wat een topprestatie! Qua zang en ook zeker qua tekst levert hij hier iets geweldigs af. Mijn favoriete nummer is ‘Puppe’. Wat een gaaf nummer! Hier hoor je duidelijk dat de drums het belangrijkst zijn. Lindemann is hier op z’n best. Ik durf te beweren dat ‘Puppe’ tot de top vijf van beste nummers van Rammstein behoort.

‘Zeig Dir’ is een mooi statement tegen de kerk. Het start met kerkgezang, hierna wordt ik in verwarring gebracht want ik meen toch echt even ‘Everlong’ van The Foo Fighters te horen. De beginriff lijkt heel erg op dit nummer, zelfs het effectpedaal dat gebruikt is lijkt hetzelfde als die van Dave Grohl te zijn. Hierna komt de voetbalhooligan los in ‘Ausländer’, tenminste qua muziek. Het heeft zo’n begintune die je ook in voetbalstadions hoort. Dit nummer is zo’n dancenummer met gitaren, vooral gericht op keyboards en drums. Het nummer gaat over Lindemann’s favoriete onderwerp….sex!

Daarna galmt ‘Sex’ door de speakers! Till mag dan de vijftig al ruim gepasseerd zijn, zo nu en dan blijft hij een puber qua teksten. En dan toch poëtisch kunnen zijn. ‘Wir leben nur einmahl, Wir lieben das leben!’ Daarna komt de Nine Inch Nails kraker ‘Fuck you like an Animal’ voorbij. Oh nee, het is een eigen nummer, ‘Was Ich Liebe’. Maar het begint wel exact zo als het NIN nummer, zo met die drums. Ook weer Lindemann’s pure poëzie ‘Was Ich liebe, das wird verderben, Was Ich liebe, das muss sterben’.

Verder gaat het met ‘Diamant’, wat volgens velen het minste nummer is. Maar beste mensen, ga naar school en leer Duits. Dit is zo ongeveer de mooiste tekst die Lindemann geschreven heeft. Dit in het Nederlands, gezongen door bijvoorbeeld Hennie Vrienten, zou door iedereen de hemel in geprezen worden. ‘Du bisst schön wie ein Diamant, doch nur ein Stein’.

‘Weit Weg’ heeft ook zo’n ontzettend bekende tune op keyboards, ik kan er helaas alleen niet op komen. Iets uit de jaren tachtig. Op ongeveer driekwart van het nummer komt er een klein stukje keyboard voorbij dat uit een soundtrack van een Lucio Fulci film afkomstig lijkt. Het navolgende ‘Tattoo’ is weer een typische Rammstein stamper! Wat een manier om tatoeëren te beschrijven. Dit is zelfs bijna literatuur.

En dan zijn we alweer toegekomen aan het afsluitende ‘Hallomann’. Dit vind ik dan het minste nummer van het album. Dit is een beetje mat. De muziek knalt niet, de zang niet en tekstueel is het ook niet zo’n pareltje als de rest. Een beetje een anticlimax, het lijkt een opvullertje. Maar ja, één van de elf nummers die niet helemaal je van het is, waar zeuren we over?

Ook na tien jaar weet Rammstein nog een uitstekend album te schrijven, met ‘Puppe’ als absolute topper en ‘Diamant’ als een literair kunstwerkje. Voor ieder wat wils en voor Rammstein fans een must! Ik ben volop death metal liefhebber en ook black metal raast veel door de speakers. Rammstein is mij eigenlijk veel te commercieel, maar zij hebben ook nooit aangegeven niet commercieel te zijn. En dat waardeer ik en daardoor kan ik ook wél iets met Rammstein en weet ik bijvoorbeeld niet echt goed wat te doen met de huidige Metallica, Behemoth en Amon Amarth.

Score: 4.5 uit 5

1. Deutschland
2. Radio