Review: Ravencult – Force of Profanation – Metal Blade Records – Release: 11-11–2016

Review: Ravencult – Force of Profanation – Metal Blade Records – Release: 11-11–2016.

ravencultVanuit Athene, Griekenland trekt het morbide gezelschap Ravencult sinds 2001 ten strijde. Ze hebben al aardig wat zieltjes gewonnen met hun tradionele black metal. Diverse demo’s en de twee schijven “Temples of Torment” en “Morbid Blood” trokken de aandacht van Metal Blade Records. Via hen komt nu hun derde plaat “Force Of Profanation“.

Wat mij vooral bevalt aan deze plaat is de vuige sound wat het kwartet neerzet. Niks is gepolijst en het klinkt allemaal smerig en rauw. Een heerlijke No nonsense plaat is de derde schijf geworden. De strot van frontman Alex is heerlijk ruig en de riffs rammen samen met de drums strak door. De mannen hebben begrepen hoe je black metal ten gehore moet brengen, heerlijk up tempo en thrashy. Ook de punksound is hevig aanwezig. De sound is alles behalve modern te noemen. Als je mij verteld had dat dit analoog in de jaren 80 was opgenomen, had ik het meteen geloofd. Het voelt allemaal erg sinister aan. De plaat heeft een smeuïge morbide sound. Een pareltje voor black metal liefhebbers is dit zeker wel geworden.

De songs blijven na meerdere luisterbeurten nog fier overeind staan en ondanks het doorstamp gehalte weten zij wel degelijk te blijven boeien. Af en toe het gas eraf om de nekspieren te ontspannen en dan hoppa weer vol op het gaspedaal. De traditionele riffs vliegen je om de oren. De plaat is een heerlijke afwisseling tussen al de gepolijste releases uit de huidige scene. Metal Blade heeft er goed aan gedaan om deze band onder hun hoede te nemen. Ravencult is namelijk een band met de juiste agressie en attitude. Dit zal ze zeker geen windeieren leggen en als ze deze koers blijven varen, dan gaan wij zeker nog meer van hun horen.

Ravencult Facebook
Metal Blade Records