Review: Rebaelliun – The Hells Decrees – Hammerheart Records – Release: Out Now

Review: Rebaelliun – The Hells Decrees – Hammerheart Records – Release: Out Now.

Deze Braziliaanse brutal death metal band uit 1998 wou vanaf het begin niets liever dan in Europa touren en die oversteek is ze toen ook snel gelukt. Vreemd genoeg konden de hoge ambities niet voorkomen dat in 2002 de band na twee albums uit elkaar viel.
13 jaar duurde de split, maar 15 jaar na plaat nummer twee slaat deze band nu genadeloos hard terug met deze death metal granaat, wederom op het Nederlandse Hammerheart Records.

Rebaelliun is:
Sandro Moreira- Drums
Fabiano Penna – Gitaar
Ronaldo Lima – Gitaar
Lohy Fabiano – Bas, zang

The Hells Decrees
2016_04_07_rebaelliunIk kan me nog herinneren deze band op een zeer zomerse zondag, 18 juni 2000, op vaderdag nota bene, in het voorprogramma van Vader te hebben gezien met Vital Remains, in een werkelijk snikhete Baroeg. Ideale broeikastemperaturen voor deze Brazilianen dus. Ze speelden intens, maar gebruikten als crowdpleaser ook een Morbid Angel cover als afsluiter.
Die cover zullen ze niet meer nodig hebben, want met deze nieuwe plaat stijgt de temperatuur door de muziek zelf al tot helse hoogte!
Acht brutal death metal granaten in de stijl van landgenoten Krisiun (hoewel Krisiun verfijndere composities heeft leren maken) trachten je brein uit je oren te laten vloeien!

De sound doet in de zang, midtempo riffs en de blastbeats ook aan Behemoth denken. De nummers beuken niet alleen, maar hebben ook afwisseling van het zware soort. De afbrekende, sfeervolle, open akkoorden duren bijna nooit lang, want zo snel mogelijk moet er bij voorkeur nog harder beukwerk uit worden geramd. Opener ‘Affronting the Gods’ en uitschietertje ‘Dawn of Mayhem’ knallen van begin tot eind. Het catchy ‘Legion’, ‘Fire and Brimstone’ en ‘Crush the Cross’ knallen na een halve minuut ook in overdrive. ‘The Path of the Wolf’ heeft juist een langzame passage in het midden waarna wel weer wordt opgebouwd naar een toffe Centurian riff.

Het nummer ‘Rebaelliun’, wat gezien de bandnaamtitel hoge verwachtingen oproept, is helaas alleen midtempo. Dit is duidelijk bedoeld om live het publiek ‘Rebaelliun’ te laten meeschreeuwen, maar klinkt op plaat te simpel. In teveel midtempo riffing ligt dan ook de valkuil der verveling voor deze band. ‘Anarchy (The Hell’s Decrees Manifesto)’ sluit het album dan weer keihard af.

Ik weet niet waar dit opgenomen is, maar qua gitaar- (zowel de riffs als de gierende leads) en snareproductie zou dit zo uit Erik ‘Hate Eternal’ Rutan’s Mana studio kunnen komen. Hard, droog, vol, modern en rauw. De onmenselijk snelle bassdrums hadden voor mij echter wel wat harder/punchy mogen klinken, maar voor de rest is de productie van hoog niveau.

Een geslaagd comeback album! Meer variatie met sterkere ideeën dan voorheen. Dit alles superstrak en megabruut uitgevoerd, verpakt in een vette, rauwe, productie. Vijf van de acht nummers zijn regelrechte knallers, twee nummers vond ik goed (‘Fire and Brimstone’, ‘The Path of the Wolf’) en maar één nummer viel me tegen. Hopelijk maakt deze band dezelfde ontwikkeling qua diepgang als Krisiun door. Op het niveau van de brute kant van Behemoth zitten ze praktisch al.

1. Affronting The Gods
2. Legion
3. The Path Of The Wolf