Review: Redemption – Long Night’s Journey Into Day – Metal Blade Records – Release: 27-07-2018

Review: Redemption – Long Night’s Journey Into Day – Metal Blade Records – Release: 27-07-2018.

De Amerikaanse progressieve metal band Redemption is opgericht in 2001 en bracht haar eerste album uit in 2003. Dit album had al een flinke lading bijdragen van muzikanten uit diverse bekende metalbands. Meer bekendheid kreeg de band echter met het tweede album, “The Fullness of Time”, waarop Ray Alder (de zanger van Fates Warning) voor het eerst de vaste zanger was. Gedurende de jaren hebben diverse bandleden behoorlijke persoonlijke tegenslagen moeten verwerken. De gitarist Nick van Dyk is 10 jaar geleden getroffen door een vorm van bloedkanker. Een paar jaar geleden kreeg Bernie Versailles een aneurysma, waarop hij tijdelijk uit de band stapte om te herstellen. De band ving dit op door wederom veel van gastbijdragen gebruik te maken. Sinds een jaar is ook Ray Alder uit de band gestapt, waarna Tom Englund van Evergrey het overnam.

Redemption is:
Tom S. Englund – Zang
Nick van Dyk – Gitaar
Vikram Shankar – Keyboard
Sean Andrews – Bas
Chris Quirarte – Drums

Long Night’s Journey Into Day
Zoals vaak bij Prog albums zijn er een aantal luisterbeurten nodig voordat de muziek echt klikt, al is Redemption voor een prog metal band behoorlijk toegankelijk. Ook op dit album brengt Redemption weer zorgvuldig uitgewerkte songs met diverse gastoptredens, in dit geval Chris Poland en Simone Mularoni. Zoals altijd als een band van zanger wisselt, is het even wennen. In het geval van Tom Englund valt op dat, hoewel hij een fantastische zanger is, de zang ten opzichte van Ray Alder wat onderkoeld overkomt. Daarnaast lijkt de band bij de eerste song zijn best te doen Dream Theater van begin jaren negentig te eren. Gelukkig komt de band vervolgens met een van de beste songs op dit album, ‘Someone Else’s Problem’. Deze song stroomt over van pakkende melodieën op zang en gitaar, muziek die een donkere sfeer uitademt en een tekst waar iedereen die ooit een frustrerende relatie heeft gehad aan kan relateren.

De volgende song, ‘The Echo Chamber’, is steviger en behoorlijk progressief, helaas mist het niet een pakkende riff en slaat het refrein niet aan bij mij. Het volgende tweetal songs, ‘Impermanent’ en ‘Indulge in Color’ spelen met agressie, emotie en ritme om je te pakken en niet meer los te laten. Hoewel ‘Impermanent’ een, weliswaar stevige, song in klassieke prog metal stijl is, heeft deze song eigenheid, pakkende riffs en goede melodieën. ‘Indulge in Color’ is inderdaad een kleurenpalet van emotie in een metalsong verpakt, met een euforische finale. Helaas probeert de band bij ‘Little Men’ te hard, waardoor het mij niet overtuigt. De band weet gelukkig de toppen weer te bereiken met het melancholische ‘And Yet’, dat je trakteert op een wisselwerking van donkere, depressieve en voorzichtig positieve emoties. Hoewel deze top voor de rest van het album niet meer wordt bereikt, laat Redemption niet opnieuw de bal meer vallen.

De laatste drie songs zijn heel solide. ‘The Last of Me is een stevige progressieve song die tegelijk voortdrijft en op avontuur gaat. Vervolgens mogen we genieten van een versie van U2’s ‘New Years Day’. Het zal een deel persoonlijke smaak zijn, maar het doet de song goed om het te horen met echt goede muzikanten en een veel vollediger zanger. Zoals het hoort bij een progressieve band krijgen we met het titelnummer nog een echte epic. Het is een nummer met veel emotie en is, zoals al gezegd, heel solide. Desondanks heeft Redemption al betere epics geschreven, vooral qua muziek. De finale is goed, maar Redemption kan beter.

Dit album heeft heel veel te bieden: progressieve songs die echte songs zijn, meeslepende emotionele teksten, muzikanten die stuk voor stuk goed en verzorgd werk afleveren. Helaas pakken niet alle songs me even goed, waardoor het gevoel achterblijft dat het beter had gekund. De meeste songs zijn echter heel solide en er zitten wel degelijk een paar pareltjes tussen.

01. Eyes You Dare Not Meet in Dreams
02. Someone Else’s Problem
03. The Echo Chamber