Review: REINXEED – A NEW WORLD – LILJEGREN RECORDS – OUT NOW

REINXEED – A NEW WORLD – LILJEGREN RECORDS – OUT NOW

Reinxeed is Tommy Reinxeed’s muzikale creatie en bandvisie. De band werd opgericht in 2002 en hebben hard gewerkt om hun eigen stijl van melodieuze power metal te ontwikkelen. Zelf noemen ze hun ‘kindje’ bombastische avontuurlijke power metal. Naast zijn eigen band kun je Tommy ook aantreffen bij Golden Resurrection en de Swedish Hitz Goes Metal formatie. Zijn vorig werkje “Welcome To The Theater” viel bij mij erg in de smaak en ik was nieuwsgierig waarmee de Zweedse gitaarspeler op de proppen ging komen.

Reinxeed is:

Tommy Reinxeed – zang, gitaar, toetsen en orkestratie
Alex Oriz – gitaar & achtergrondzang
Chris David – bas
Alfred Fridhagen – drums

A NEW WORLD
images (2)Wat meteen opvalt bij deze release is de sound. Die klinkt veel helderder dan wat we gewoon zijn van Reinxeed. Ik mis een beetje de punch die de gitaren vroeger wel lieten horen. Het kan misschien ook aan de kwaliteit van de download liggen. Dit euvel is blijkbaar toch van de baan geruimd tijdens de flitsende solo! Verder is opener “Distant Horizon” een vlotte opener met de typische stem van Tommy, het snelle drumwerk en waar vooral de inbreng van de toetsen groot is. Samengevat kun je stellen dat we het hier over een vorm van happy feeling power metal hebben! “Into The Darkness” wordt grotendeels op een hogere snelheid gebracht. Alle nummers bevatten steeds flitsend gitaarwerk, catchy refreinen en de nodige hoge uithalen van Tommy zelf. “The Journey Home” is een stuk commerciëler en normaal gezien ben ik  een reuze fan van Mr. Reinxeed zijn composities, maar deze keer heb ik het gevoel dat ze niet blijven hangen. “The Star” klinkt gelukkig wat feller. Op deze manier hoor ik Tommy het liefste bezig! Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor de achtergrondzang!

De “Northern Allstars” is een vlotte aanstekelijke meezinger, die een ‘upliftend’ effect veroorzaakt op mijn mondhoeken. “Chalice Of Time” is opnieuw op en top commercieel en zou zo kunnen opduiken in het Eurosongfestival. Dit bedoel ik wel in positieve zin! “Guitar Hero” is een instant like! Lekker scheurende gitaren en supersnel drumwerk. Maar het pijnpunt voor mij is hier de tekst. Dit gaat over een game dat dezelfde titel draagt als het nummer. Tommy zingt daar in een negatieve manier over. Als eeuwig kind heb ik dit spel veelvuldig gespeeld en zodoende stoot me dat wat tegen de borst. Trouwens Dragonforce was lovend over de aandacht en de reacties die dit uitlokte door hun bijdrage aan het spel onder de vorm van “Through The Fire And The Flame”. Zelfs Dream Theater was al na te spelen in de bekende reeks. Het lange titelnummer sluit dit album af. Dit nummer kan me meer bekoren. Het bevat trouwens alle ingrediënten die Tommy ons kan voorschotelen. Catchy riffs, goede heldere zang en een pompend ritme. De achtergrond- en samenzang valt samen met de lichte orkestratie in positieve zin op. Had onze blonde vriend maar meer nummers van dit kaliber op de plaat gedropt!

Ik heb wat gemengde gevoelens bij deze release. Er staan een paar echte knallers op, aangevuld met enkele lekker in het gehoor liggende deuntjes. Maar op de één of andere manier lijkt dit op een herhaaloefening en dat is jammer! Tommy heeft in het verleden al bewezen dat hij beter kan. Ik vermoed dus dat dit album te vlug tot stand is gekomen. Wat meer pit in het geluid en meer nummers zoals het sterk gevarieerde titelnummer zouden daar zeker bij geholpen hebben! Volgende keer dus terug op het vertrouwde niveau Tommy!

Score: 3,25 out of 5

1. Distant Horizon
  2. Into The Darkness