Review: Rings of Saturn – Ultu Ulla – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Rings of Saturn – Ultu Ulla – Nuclear Blast – Release: Out now.

Rings of Saturn is een Amerikaanse band uit Californië die is opgericht in 2009. De band is bekend geworden door hun technische deathcore met buitenaardse geluiden. Na het album “Lugal Ki En” uit 2014 is “Ultu Ulla” het vierde album.

Rings of Saturn is:
Lucas Mann – Gitaar/bas/synth
Ian Bearer – Zang
Miles Dimitri Baker – Gitaar
Aaron Stechauner – Drums

Ultu Ulla
Rings of SaturnRings of Saturn blaast met “Ultu Ulla” nieuw leven in de band die in een paar jaar tijd meer leden heeft gehad dan albums (18 leden in totaal om precies te zijn). Hoewel je hoort dat het dezelfde band is heeft het een nieuwe sound, een mindblowing sound mag je gerust zeggen. Waar de vorige albums alleen duister, technisch en hard zijn brengt dit album meer variatie met zich mee.

Dit is direct te merken in het eerste nummer van het album, ‘Servant of the Sentience’, dat begint met een snelle riff vol duistere geluiden zoals we gewend zijn van Rings of Saturn. De geluidsmix is veel beter dan op de voorgaande albums, waardoor de zang ook beter tot zijn recht komt. Pas na één minuut in het nummer hoor je dat het een compleet ander album gaat worden dan we gewend zijn door een melodieus sterk refrein. ‘Unhallowed’ is een nummer waar iedereen waarschijnlijk verrast over zal zijn, dit is namelijk geen metal maar Spaans akoestisch gitaarwerk. Hoewel ik kwam om een metal album te luisteren is dit korte nummer een meesterwerk op zich en heerlijk om naar te luisteren.

‘The Relic’, het beste nummer van het album en naar mijn mening van de band! Het nummer begint met een krachtige opbouw met veel verschillende fases dat leidt naar een complete stilte, waarna de zang krachtiger dan ooit uit de hoek komt. Ook het gitaarwerk is een feest om naar te luisteren. Het is qua melodie te vergelijken met ‘Gateways’ van Dimmu Borgir maar dan een stuk harder! ‘Harvest’ doet me denken aan een creepy circusnummer in een horrorfilm dat gecombineerd is met geluiden van het old school nintendo spel Castelvenia. Het einde van het nummer kenmerkt zich door de harde deathcore dat plotseling compleet stil valt.

En dan hebben we nog ‘Inadequate’, hier komen de Spaanse gitaren weer terug die leiden naar een snelle gitaarriff. Het kenmerkende aan deze song is toch echt wel het middenstuk dat lijkt op harde progressieve metal. Net als bij ‘Harvest’ valt het nummer aan het einde compleet stil.

Je kan het album niet vergelijken met voorgaande albums, het geluid is echt veranderd en dat is alleen maar positief. Je zou in een zekere zin kunnen zeggen dat de band volwassen is geworden, hoewel sommigen er bij zullen zweren dat het commerciëler is geworden. Ik ben een fan geworden, als dat niet genoeg zegt dan weet ik het ook niet meer !

01. Servant Of This Sentience
02. Parallel Shift
03. Unhallowed