Review: Rivers of Nihil – Where Owls Know My Name – Metal Blade Records – Release: 16-03-2018

Review: Rivers of Nihil – Where Owls Know My Name – Metal Blade Records – Release: 16-03-2018.

Rivers of Nihil is een Amerikaanse technische/progressieve death metal band, opgericht in 2009. De band heeft in het begin van hun carrière aangekondigd dat de eerst vier albums zullen staan voor de vier seizoenen van het jaar. Op het debuut “The Conscious Seed of Light” (2013) was dat lente en op “Monarchy”(2015) komt de zomer als thema terug. De nieuwe plaat heeft herfst als thema.

Rivers of Nihil is:
Adam Biggs – Bas, zang
Alan Balamut – Drums
Jon Topore – Gitaar
Brody Uttley – Gitaar
Jake Dieffenbach – Zang

Where Owls Know My Name
Where Owls Know My Name Op de vorige twee albums werd de band veelal verweten geen eigen smoel te hebben, maar een som te zijn van de favoriete bands van de bandleden. Invloeden van Decrepit Birth en Meshuggah waren duidelijk hoorbaar, maar om nu te zeggen dat Rivers of Nihil deze bands klakkeloos kopieerde is mijns inziens veel te ver gezocht. Wat ik wel vind is dat de vorige twee albums een stuk chaotischer in elkaar steken dan deze nieuwe telg.

Met ‘Cancer /Moonspeak’ begint het album rustig en ingetogen en het is meer een intro dan een echt nummer. ‘Silent Life’ begint gelijk een stuk zwaarder en sneller en met toevoeging van saxofoon. Iets wat je totaal niet verwacht, maar wat wel perfect in het totaalplaatje past. Die saxofoon horen we later nog wel weer terug , maar in dit nummer klinkt het vooral in de snelle passages net een stukje heftiger met een licht chaotische inslag, ongeveer zoals Shining(NO) dat placht te doen.

‘A Home’ begint rustig met alleen de gitaar, maar als de drums erbij komen gaat het tempo er gelijk goed in. Een aantal keren stoppen de gitaren heel kort en horen we alleen de drums en zang. Halverwege het nummer zakt het tempo en horen we cleane zang en het geluid van een ietwat vreemd gestemde gitaar. ‘Old Nothing’ begint rustig, maar heeft daarna constant double bass drums. Halverwege zit nog wel een rustiger passage met aritmische drums en gitaar. Het blijft heerlijk onvoorspelbaar wat de band doet.

Met ‘Subtle Change’ begint een meer ambiënt gedeelte van het album. Het meer dan acht minuten durend nummer wisselt constant tussen ruige momenten en rustige passages met een hoop variatie in vocalen, van bijvoorbeeld clean naar gefluister. De saxofoon is hier ook weer aanwezig en samen met de drums zet die een bepaald kil sfeertje neer.

‘Terrestria III: Wither’ is een instrumentaal nummer en bevat naast de toevoeging van saxofoon en viool een hoop bijgeluiden. ‘Hollow’ begint rustig, maar als snel komen de drums erbij die double bass beginnen. Als de gitaar een zware herhalende riff speelt, legt de saxofoon daar een soort van bezwerende laag overheen. Ook hier weer veel variatie in vocalen. ‘Where Owls Know My Name’ begint met gedempte drums, waarna de rest erbij komt en horen we cleane zang van zanger Jake en gastzanger Andy Thomas (Black Crown Initiate). De muziek blijft in eerste instantie rustig, maar de zang veranderd van clean naar ruig/growls. De saxofoon valt daarna weer in en is grotendeels verantwoordelijk voor de sfeer van het nummer.

‘Capricorn/Agoratopia’ is de zes minuten durende afsluiter van het album. De eerst twee minuten zijn rustig, met daarna veel ruige, licht chaotische passages waarbij we zelfs nog blastbeats voorbij horen komen.

Met dit album doet de band een grote stap voorwaarts om een echt grote te worden in het prog metal landschap. De variatie in tempowisselingen en vocalen en het heerlijke onvoorspelbare houden je goed bij de les. Dit is ook weer zo’n album waar je bij elke luisterbeurt weer wat nieuws ontdekt.

1. Cancer/Moonspeak
2. The Silent Life
3. A Home