Review: Rivers of Nihil – The Work – Metal Blade Records – Release: 24-09-2021

Review: Rivers of Nihil – The Work – Metal Blade Records – Release: – 24-09-2021.

Rivers of Nihil is een Amerikaanse technische/progressieve death metal band, opgericht in 2009. De band heeft in het begin van hun carrière aangekondigd dat de eerste vier albums zullen staan voor de vier seizoenen van het jaar. Op het debuut “The Conscious Seed of Light” (2013) was dat lente en op “Monarchy”(2015) komt de zomer als thema terug. “Where Owls Know My Name” had herfst als thema dus logisch dat de nieuwe telg winter als thema heeft. Jared Klein heeft de plaats op de drumkruk overgenomen van Alan Balumut.

Rivers of Nihil is:
Adam Biggs – Bas, zang
Jared Klein – Drums
Jon Topore – Gitaar
Brody Uttley – Gitaar
Jake Dieffenbach – Zang

The Work

Op de eerste twee albums werd de band door menigeen verweten geen eigen smoel te hebben, maar een som te zijn van de favoriete bands van de bandleden. Invloeden van Decrepit Birth en Meshuggah waren duidelijk hoorbaar, maar om nu te zeggen dat Rivers of Nihil deze bands klakkeloos kopieerde is mijns inziens veel te ver gezocht. Wat ik wel vind is dat de eerste twee albums een stuk chaotischer in elkaar steken dan de vorige plaat “Where Owls Know My Name”.

Het eerste nummer ‘The Tower’ is erg rustig met cleane zang, iets wat we op de rest ook meer horen dan op de vorige albums. Net iets over de helft van het nummer wordt het tempo iets opgevoerd en veranderd de zang naar ruig met de cleane zang die als tweede stem een aantal keren naar voren komt. Naar het einde toe wordt het geheel wat rustiger en ebt de muziek langzaam weg.

“Dreaming Black Clockwork” wisselt tussen traag en midtempo en heeft soms best wel een doomy en melancholische vibe. Dat laatste wordt naar het einde toe nog versterkt als het nummer behoorlijk chaotischer en ongemakkelijker aan gaat voelen. Wat de band op dit album ook meer doet is een bepaalde sfeer oproepen zoals op ‘Wait’ en gaat het behoorlijk richting ambient. Weet niet of ik hier nou echt op zit te wachten.

‘Focus’ lijkt in het begin dezelfde kant op te gaan maar heeft iets meer ruige zang. Het tempo blijft wel erg traag. ‘Clean’ is ook erg doom met sporadisch ruige momenten die dan wel weer onverwacht komen als een schrikmoment in een horrorfilm. ‘The Void from Which No Sound Escapes’ heeft een industrialistische inslag. Het nummer is grotendeels traag, maar voor de rest ook erg onvoorspelbaar qua tempo. De toevoeging van de saxofoon is ook nu weer op het hele album aanwezig, maar Zach Strouse krijgt in dit nummer de tijd voor een solo. Het geheel wordt langzaamaan iets ruiger met de sax die op de achtergrond nog steeds duidelijk hoorbaar is.

‘MORE?’ is een stuk ruiger dan de rest en krijgen we voor het eerst wat meer zoals we de band kennen met onder andere veel double bass en blastbeats. Naar het einde van het album worden de nummers ook langer. ‘Episode’ en ‘Maybe One Day’ klokken beiden dik zeven minuten. De eerste heeft weinig verrassends buiten de tempowisselingen en Alan Parson-achtige passages die worden afgewisseld met ruige. Op de tweede is het allemaal nog een stuk zoetsappiger en lijken die zeven minuten wel een uur te duren.

En dan krijgen we de afsluiter ‘Terrestria IV: Work’ nog met elf minuten. Een mooie lengte voor een epische afsluiter, fingers crossed. De eerste twee minuten worden gebruikt voor een langzame opbouw met geluiden naar wat licht gitaarwerk en opkomende drums en saxofoon. Er is wel wat meer sneller gitaar- en drumwerk maar verder is er niks nieuws onder de zon en eindigt het album voor mij een beetje in een anti climax.

Met het vorige album deed de band een grote stap voorwaarts om een echt grote te worden in het prog metal landschap met veel variatie in tempowisselingen en vocalen, en het heerlijk onvoorspelbare. De band kiest dit keer voor een rustiger aanpak met veel cleane zang en gaat het langzaam richting de ambient. Het zou me niks verbazen als de band dit op een volgende album nog verder door gaat trekken en de ruige passages helemaal gaan verdwijnen. Het vorige album was echt een topper, maar deze valt behoorlijk tegen. Slecht is het niet maar deze gaat voorlopig even weer in de ijskast.

Score: 3, 75 uit 5

1. The Tower (Theme from “The Work”)
  2. Dreaming Black Clockwork