Review: Robby Valentine – Separate Worlds – Valentine Music Productions – Release: Out now

Review: Robby Valentine – Separate Worlds – Valentine Music Productions – Release: Out now.

Wie kent niet de hitsingle ‘Over and Over Again’ uit 1992 die Robby op de kaart zette in 1992. De met pop geïnjecteerde melodieuze rock sloeg aan en Robby was op weg naar meer bekendheid. Maar het lot besliste er anders over. Robby bleef wel populair in Japan, maar bleef op geregelde tijdstippen albums uitbrengen. Toen in 2007 het album ‘Peter Strykes sings Robby Valentine’ uitgebracht werd, vroegen de fans zich af hoe die nummers zouden klinken als Robby ze zelf zou zingen. Robby wou al lang laten horen wat zijn echte emoties waren bij deze autobiografische nummers. In deze Covid-19 tijden leek het gepaste moment aangebroken en hij nam zes songs van dat album opnieuw op. Op dit album Heeft Robby eigenlijk alles zelf gedaan. Van componeren tot opnemen, muzikale ondersteuning, productie en uiteindelijke mix van het geheel.

Separate Worlds

Iedereen weet dat Robby min of meer vergroeid is met zijn piano en dit instrument leent zich uitstekend om emoties te ondersteunen. Muzikaal zijn de gelijkenissen met het ‘oude’ album heel sterk, maar Robby heeft er toch aardig wat diepte aan toegevoegd. Alles klinkt grootser. Peter had een stem die wat meer power etaleerde, maar Robby legt meer ware emoties in zijn zang. ‘Invincible’ is dan ook een pareltje geworden.

Ook tijdens ‘Where Did My Heart Go’ neemt de stem van Robby je onmiddellijk mee op een emotie overladen trip. Het flamenco gitaartje en de bijna Zuid Amerikaans aanvoelende percussie komt samen met het koor veel beter tot zijn recht hier. Het nummer pakt me bij de keel en er vloeien zelfs enkele verdwaalde traantjes over mijn rechterwang tijdens het luisteren. Bovenop dit alles moet je de tijd nemen om de tekst te volgen (video is te vinden op zijn facebook).

De nummers klinken veel bombastischer en de muzikale omlijsting klinkt geweldig met een warme volle mix. ‘Santa Zorra’ is daar een goed voorbeeld van. Naast nog twee nummers van het ‘oude’ album heeft Robby er vijf pianocomposities aan toegevoegd. Robby sukkelt nu al geruime tijd met zijn visueel vermogen. Zijn zicht is momenteel enorm beperkt en hij kan zelfs geen muzieknoten meer lezen, laat staan nieuwe pianostukken instuderen. Maar deze werken van Chopin en Rimsky-Korsakov (‘Flight of the Bumblebee’) kent hij uit het hoofd. Hij wou ze daarom opnemen, nu het nog gaat. De nummers passen echter perfect bij het gevoel dat zijn eigen nummers opwekken.

Dit album is kort gezegd een aaneenschakeling van 45 minuten muzikale emoties. Het is een album dat een volledige ommezwaai vormt met Robby’s vorig werk. Maar we weten allemaal dat hij als Queen fan zijn hart verloren heeft aan de piano. Wie niet vies is van een vette streep piano overgoten met emotioneel overladen zang, zal hier een vette kluif aan hebben. Ook vind ik dit een perfect album om te ontsnappen aan deze hedendaagse tijd. Je kan het album bestellen bij Robby zelf (via zijn website www.robbyvalentine.nl ) en het is volgend jaar ook als vinyl te verkrijgen.

1. Seperate World
  2. Invincible
  3. Where Did My Heart Go