Review: Roth Brock Project – Roth Brock Project – Frontiers Music – Release: Out Now

Review: Roth Brock Project – Roth Brock Project – Frontiers Music – Release: Out Now.

John Roth kwam als 19-jarige knaap terecht bij het Southern boogie rock collectief Black Oak Arkansas in 1986. Daarna kreeg hij het aanbod om te toeren met Jimi Jamison en later bij Winger. Terry Brock’s debuut als zanger was te horen op het album “Drastic Measures” van Kansas. Later tourde hij met de Steve Morse band en nam twee albums op met Strangeways.
De twee kerels kwamen voor het eerst samen tijdens de opnames voor het “Promised Land” album van Giant. Zo ontwikkelden ze een uniek schrijfproces en nu jaren later brengen ze het resultaat van die samenwerking uit als het Rock Brock project.

Roth Brock Project is:
Terry Brock – zang
John Roth – gitaar, basgitaar, toetsen, zang en achtergrondzang
Scott Trammell – drum, percussie

Roth Brock Project
album_cover_roth-brock-prj-cover-hi_57d2dd145d7c8Bij opener ‘Young Gun’ wordt meteen duidelijk waarom men dit het Roth Brock project noemt. Roth’s gitaar gaat lekker te keer en Mr Brock zingt de sterren van de hemel tijdens deze vlotte rocker. Een uiterst aanstekelijk ‘brockje’ energie om te starten. Roth’s band Winger is duidelijk een inspiratie geweest voor ‘What’s It To Ya’, door het typische gitaargeluid en de veelvuldige samenzang.

‘Young Again’ is een pak melodieuzer en volgt meer de lijn van Strangeways. Terry laat fenomenaal vocale prestaties horen tijdens het refrein. De zang van Terry staat ook centraal tijdens ‘If That’s What It Takes’ en wordt opgesmukt met smeuïge riffs van John, met een uiterst gevoelige solo als bonus.
De iets rustiger tracks zoals ‘I Don’t Know Why’ en vooral ‘Distant Voices’ roepen herinneringen op aan Brock’s andere project The Sign (waarmee hij samen met Mark Mangold een geweldig debuut afleverde in 2000).

Dit album wordt beter bij elke luisterbeurt en het luistert ook vlot weg. Na het rockende ‘Fighter’ komt mijn favoriete track ‘My City’. Deze op en top melodieuze track combineert gevoelige gitaren met de warme stem van Terry en bovenal bezorgt het je een opbeurend effect! John is de ster bij de start van het uiterst mooie ‘Never Givin’ Up’, met super emotionele gitaren. Maar Terry neemt het roer over met warme zanglijnen. ‘Reason To Believe’ sluit dit melodieus album af met een lichte rock toets en massieve refreinen.

Dit album bevat elf melodieus getinte nummers die een mooie verzameling vormen. Verwacht geen wereldschokkende dingen of vernieuwende geluiden, maar laat je onderdompelen in de warme riffs en fenomenale zang! Fans van Terry kunnen hun hart ophalen, want er is nog totaal geen slijtage hoorbaar op zijn stembanden. Dit is opnieuw een sterk album van een project dat gestart werd door Frontiers Music. Ze blijven ons bestoken met projecten met muzikanten die te horen waren op vroegere geweldige albums. Maar als dit zo’n resultaat oplevert, hoor je mij niet klagen!

1. Young Gun
2. What’s Is It To Ya
3. Young Again