Review: Sabaton – The Great War – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Sabaton – The Great War – Nuclear Blast – Release: Out now.

Sabaton is een Zweedse power metal band, opgericht in 1999 door zanger Joakim Brodén en bassist Pär Sundström. De band had in het begin wat moeite een goed label te vinden, waardoor een aantal van de oudere releases zelf gereleased zijn. De band baseert haar songs vooral op oorlogsgeschiedenissen en focust dan vooral op dapperheid.

Sabaton is:
Joakim Brodén – zang
Pär Sundström – bas
Chris Rörland – gitaar
Tommy Johansson – gitaar
Hannes van Dahl – drums

The Great War

Voor mij is de maatstaf om Sabaton albums mee te vergelijken ‘Carolus Rex’. Dat album is krachtig, met karakteristieke riffs en blijft uit de buurt van de afgezaagde blijheid waar power metal soms in vervalt. Als ik luister naar ‘The Great War’, is dit album minder sterk dan ‘Carolus Rex’. Van de positieve heeft het album ijzersterk, gevarieerd drumwerk, veel lekkere riffs en prachtige uitgesponnen solo’s waarin je kunt horen hoe goed Tommy Johansson eigenlijk is. Ook is de zanger van Sabaton zoals altijd heel goed. Daarnaast besteedt Sabaton, hoewel de band vrijwel altijd kiest voor songs met een couplet-refrein structuur veel aandacht aan de opbouw en variatie van de songs. Zowel deze sterke punten, als wat er mis is met dit album wordt al gelijk duidelijk aan de hand van de eerste song, die vrij karakteristiek is voor het gehele album.

Deze eerste song, ‘The Future of Warfare’ is een echter opener en begint met de combinatie van een aanzwellend keyboard en een drumritme met veel reverb. Abrupt komt dan het gezongen refrein erbij, ondersteund door koorzang en gitaren die dezelfde melodie spelen, maar slechts voor korte stukjes. Pas na een aantal herhalingen wordt er een herkenbare lead intro riff gespeeld, waarna een couplet wordt ingezet. Er wordt heel veel nadruk op de zang gelegd, zowel doordat het refrein volledig door een koor wordt ondersteund ,als doordat diverse instrumenten regelmatig in de melodie van zanglijnen meespelen. Ook worden de riffs regelmatig ondersteund doordat keyboards dezelfde riff spelen, dan wel doordat een tweede gitaar een variant van de riff met een ander effect speelt. Er is veel werk besteed aan het uitwerken van krachtige, herkenbare drumpartijen. Voor de solo heeft Sabaton heel duidelijk inspiratie bij classic metal solo’s uit het begin van de jaren tachtig gehaald. Het outro is een spiegeling van het intro, maar dan met een bewust veel zwakkere drum. De enige regelmatig terugkerende elementen die missen zijn verhalende coupletten, een ingetogen bridge en solo met meerdere secties en geharmoniseerde gitaren. Dit is een goed geschreven en goed gespeelde song. Helaas vind ik echter de voortdurende koren, keyboards en te vrolijke melodieën en riffs niet goed passen bij het oorlogsthema, waardoor het album voor mij tekort schiet.

Al is dit niet hun beste album ooit, Sabaton weet met al deze elementen een consequent maar gevarieerd album te leveren. De afwisseling wordt aangebracht door iedere song zijn eigen elementen te geven. Zo laat ‘82nd all the Way’ in het eerste couplet de gitaren achterwege en heeft dit nummer een prechorus. ‘The Attack of the dead Men’ zit boordevol keyboardeffecten, maar heeft simpele, ondersteunende drums. Dan is er ‘The Red Baron’, Die een barokke fuga als intro gebruikt en uitgebreid de mogelijkheden van het keyboard verkent. Helaas zijn er echter ook de nummers ‘Great War’ en ‘A Ghost in the Trenches’, die weliswaar erg leuk zijn, maar worden afgesloten met de songfestival modulatie. Sabaton kan echt beter dan het refrein nog een keertje een toontje hoger te herhalen. Al met al is het zeker geen vervelend album om naar te luisteren en heeft het veel te bieden. Het zou echter een stuk beter zijn als ze spaarzamer geweest met de koorzang en de optimistische klanken, zeker gezien het oorlogsthema. Zeker omdat met betrekking tot de eerste wereldoorlog de lat heel hoog ligt door Iron Maidens ‘Paschendale’. Ik denk dat Sabaton alle elementen heeft gevonden om hun eigen album ‘Carolus Rex’ te overtreffen, dit album doet dat echter niet.

Alle elementen van een goed album zijn aanwezig, maar een aantal verkeerde keuzes en een teveel aan optimisme staan dit album in de weg.

Score: 3,5 uit 5

01. The Future Of Warfare