Review: Samael – Hegemony – Napalm Records – Release: Out now

Review: Samael – Hegemony – Napalm Records – Release: Out now.

Samael, ooit begonnen als naargeestig black metal bandje met het meesterlijke debuut “Worship Him”, veranderde al gauw de koers naar een andere sound. Al gauw kwam er steeds meer keyboard in het spel en maakte de band zich een meer industrial geluid eigen. We hebben even moeten wachten, maar nu is er eindelijk weer een nieuwe langspeler genaamd “Hegemony”.

Samael is:
Vorph – Gitaar,zang
Xy – Keys
Drop – Bas
Makro – Gitaar

Hegemony
Samael“Hegemony'” opent met de titeltrack en wat opvalt is dat ze wat meer richting het oude werk gaan. Het is overduidelijk niet meer in de lijn van hun vorige album”Lux Mundi”. Dat de mannen hun tijd hebben genomen heeft geen windeieren gelegd. De nummers zitten zeer sterk in elkaar. Ondanks de tijd die er genomen is klinkt het geheel niet overgeproduceerd! De plaat swingt de ene keer als een tiet om vervolgens weer te stampen als een malle. Mooi om te horen hoe ze eigenlijk uit meerdere periodes diepen van hun discography en dat samensmelten tot een plaat die wellicht het beste werk van Samael is sinds het album “Passage”.

Meer als een eerbetoon aan hun oude werk in een modern jasje gegoten. Fijn is het om te horen dat de band ook weer lekker agressief en uptempo uit de hoek kan komen zoals op het briljante ‘Black Supremacy’. Een catchy chorus wordt afgewisseld met felle riffs en uptempo shizzle. De welbekende magie van Vorp en zijn mannen is weer terug. Er klopt veel aan deze plaat. Niet iedere metalhead zal dit “Zwarte Symfonie” gebeuren kunnen waarderen. Daarvoor is wellicht de keyboard teveel op de voorgrond gezet. Maar godsamme wat weten de mannen een goede wall of sound neer te zetten. Samaelt deelt rake klappen uit op dit album. Zowel lyricwise ( politieke getint ) als  muzikaal blijft de plaat de hele rit fier overeind staan. Zelfs met de cover ‘Helter Skelter’ gaan de mannen niet de mist in!

Score: 3,75 uit 5

Als Samael fan zul je niet teleurgesteld zijn door dit album. De band komt weer keihard terug met hun “Zwarte Symfonie”. De zes jaar wachten zijn de moeite waard geweest. Beter even wachten dan dat je elk jaar een uitgekauwde drol op je bord vindt! Goed bezig Samael, “Hegemony” is een prima album geworden, waar de mannen hun ziel en zaligheid in gestopt hebben en dat loont.

Samael Official
Samael Facebook
Napalm Records