Review: Sammath – Across the Rhine is only Death – Hammerheart Records – Release: 07-10-2019

Sammath – Across the Rhine is only Death – Hammerheart Records – Release: 07-10-2019.

Sinds 1994 bestaat Sammath alweer. Snoeiharde black is wat Sammath ons al 25 jaar voorschotelt. Geen geneuzel, gewoon primitief , rauw en vies. De stijl is niet echt voor iedereen weggelegd. Sammath heeft wel zijn stempel gedrukt op de underground en mag ook rekenen op fanatieke fans. “Godless Arrogance” is alweer vijf jaar oud, dus het werd godverdomme wel weer eens tijd voor een nieuw hoofdstuk uit het zwarte boekje van Jan Kruitwagen en Co.

Wim van der Valk kan eindelijk losgaan als drummer op studiowerk. Er mag gezegd worden dat samen met Ruud en Jan dit wel de sterkste versie van Sammath is tot nu toe. Wim zijn drumwerk is dan ook het eerste wat in gehoor springt op dit maniakale album. Zelfs met zijn 50 jaar weet Wim nog precies en snel zijn mortierwerk te leveren. Godverdomme wat een agressie zit erin zijn spel. Als je denkt dit kan niet sneller, gaat er prompt een tandje bovenop. Puur en hard. Dezelfde agressie horen wij ook terug bij het manische gekrijs van Jan. Niet alleen zijn furieuze gitaarwerk is bepalend voor het geluid van Sammath, zijn venijnig gekrijs drukt ook zijn stempel op het geluid. Ruud plakt alles in het geheel met zijn pompend baswerk. Wat ik nu zo knap vind aan dit schijfje is dat ondanks het extreme, snelle, vuige war-metal is, er toch een groove gevonden is. Waar veel van dit soort bands leuk zijn om 5 minuten naar te luisteren, houdt Sammath het spel wel dreigend en spannend. Sammath is een drie-eenheid geworden van geweld, precisie en vooral vuige smerige black! Het lijkt erop dat Sammath na 25 jaar eindelijk is gekomen waar zij altijd al hadden willen wezen.

Veel harder en vuiger dan dit zul je niet snel tegenkomen. Sammath heeft nu met Wim als precisiekanon het plaatje compleet en brengt ons pure, rauwe, bikkelharde black van ongekend niveau.