Review: Satan – Cruel Magic – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Satan – Cruel Magic – Metal Blade Records – Release: Out now.

“Cruel Magic”, het derde reünie album sinds ‘Life Sentence’ uit 2013, is uit. En wederom is het een plaat om je vingers bij af te likken. In 2015 zag ik Satan live op het Very ‘Eavy Festival en daar lieten de heren destijds al een erg goede indruk achter. Een slecht album heeft Satan eigenlijk nog nooit gemaakt. En “Cruel Magic” is daarop geen uitzondering. Hoogstaande NWOBHM, zoals we van de band rond de charismatische Brian Ross gewend zijn.

Satan is:
Brian Ross – Zang
Russ Tippins – Gitaar
Steve Ramsey – Gitaar
Graeme English – Bas
Sean Taylor – Drums

Cruel Magic
Cruel MagicWat als eerste opvalt aan deze nieuwe Satan schijf is dat de productie rauwer is dan z’n voorganger “Atom by Atom”. Er lijkt minder te zijn geknutseld in de studio. Vooral de drumsound klinkt eerlijk en niet uit een computerprogrammaatje gehaald. Dit geeft het album een meer retro “eighties vibe”. En ondanks dat er redelijk wat up tempo nummers als ‘The Doomsday Clock’ en ‘Legions Hellhound’ op het album te vinden zijn, valt “Cruel Magic” een stuk langzamer uit dan z’n voorgangers. Maar dit stoort helemaal niet. Sterker nog, het maakt de nummers spannender. Openingsnummer ‘Into the Mouth of Eternity’ is hier een mooi voorbeeld van. De vele tempowisselingen en catchy riffs houden je vast. Het ene moment bijna doomy dreigend, het andere moment gaat het gas erop. Pakkende riffs gepaard met geweldige gitaarvirtuositeit. Ieder nummer is catchy en interessant, maar heeft ook ruimte om te ademen. Vooral in de meer epische nummers als ‘Ophidian’ en albumsluiter ‘Mortality’.

Of dit Satan’s beste werk tot dusver is durf ik niet te zeggen, maar “Cruel Magic” doet zeker niet onder voor z’n voorgangers. Er is ook geen ‘filler’ op deze plaat te vinden. De songs zijn melodieus, en scherp, zoals we van Satan gewend zijn. En ondanks dat de productie van dit album meer ‘old school’ te noemen is, klinkt het zeker niet gedateerd. Sterker nog, het album klinkt fris en energiek. De karakteristieke vocalen van Brian Ross zijn, zoals altijd, weer prima in orde. Satan, die toch al in 1979 opgericht is, flikt het anno 2018 nog steeds. Liefhebbers van oude Priest of Maiden kunnen deze plaat blindelings aanschaffen. Maar ook mensen die niet uit de NWOBHM hoek komen zou ik aanraden de plaat een kans te geven. Je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn.

Score: 4,7 uit 5

1. Into The Mouth Of Eternity
2. Cruel Magic