Review: Sathanas – Necrohymns – Transcending Obscurity Records – Release: Out now

Review: Sathanas – Necrohymns – Transcending Obscurity Records – Release: Out now.

Reeds opgericht in 1988 en sindsdien diverse albums afgevuurd, dit Amerikaanse trio is geen onbekende meer in de underground scene. En nu is de tiende langspeler een feit. “Necrohymns” heet het werkstuk, en dat is ook precies wat je op dit album te horen krijgt. Old school black metal/satanic thrash met een necrosound, zoals we kenden van bands als Venom of Hellhammer. Ongepolijst en rauw, maar toch met een goede hedendaagse productie.

Sathanas is:
Paul Tucker – Vocalen, Gitaar
Bill Davidson – Basgitaar
Jim Strauss – Drums

Necrohymns
Necrohymns“Necrohymns” schiet met ‘At the Left Hand of Satan’ uit de startblokken en zet de toon voor de rest van het album. Op Necrohymns geen poespas of uitstapjes, maar acht nummers black ’n roll thrash metal, waar ondergetekende persoonlijk erg van houdt.

Raakvlakken zijn er met bands als Carpathian Forest, Darkthrone, maar ook de eerste albums van het Zwitserse Samael. Niet erg vernieuwend dus, maar wel ontzettend lekker. Pakkende riffs en een lekkere groove zijn belangrijker voor Sathanas dan alleen maar snelheidsmeters maken. Een uitschieter is er niet echt, maar er zit ook zeker geen nummer tussen die onder doet voor de rest. Zogenaamde ‘leftovers’ vind je op dit album niet. Het zijn stuk voor stuk knallers waar je automatisch je hoofd bij gaat bewegen.

Met ‘Necrohymns’ heeft Sathanas een lekkere plaat afgeleverd. Het album kent een goede productie, maar niet te netjes, wat overigens ook niet past bij dit genre. Het spel is dik in orde. De stem is zoals je binnen dit genre zou verwachten; raspend en kwaadaardig. Ook dit album zal waarschijnlijk geen grote doorbraak betekenen voor Sathanas. Maar voor sommige bands moet je dat ook helemaal niet willen. In de underground scene zal deze band zeker z’n cultstatus behouden.

1. At The Left Hand Of Satan
2. Of Wrath And Hellfire
3. The Throne Of Sodom