Review: Saxon – Battering Ram – UDR Music – Release: 16-10-2015

Review: Saxon – Battering Ram – UDR Music – Release: 16-10-2015.

Het Britse Saxon is een ware legende in de metalwereld. Wie kent het klassieke album “Hell on Wheels” nou niet. Of is nog nooit uit zijn plaat gegaan op een kraker zoals ‘Princess of the Night’. Saxon is wellicht één van de meest underrated bands uit de Britse metalgeschiedenis. Wat mij betreft kunnen zij zich prima meten aan een band zoals Iron Maiden. Nu, via UDR Music, komen ze alweer met een langspeler op de proppen. Ditmaal is het heavy metal beast “Battering Ram“ gedoopt.

Saxon is:
Biff Byford – Zang
Nibbs Carter – Bas
Nigel Glockler – Drums
Paul Quinn – Gitaar
Doug Scarratt – Gitaar

Battering Ram
Saxon_BatteringRam_Cover_WebFingerlicking good, zo kun je het nieuwe album van Saxon benoemen. Ondanks het aantal jaren dat deze befaamde band al metal maakt, wordt er aan kracht nog niks ingeboet. De nummers die op “Battering Ram” staan hadden zeker ook niet misstaan op klassiekers uit hun vroegere jaren. Heerlijke gitaarsolo’s worden in rap tempo afgewisseld met lekkere uptempo riffing. Biff zijn stembanden zijn nog niet zoals menig leeftijdsgenoot aan slijtage onderhevig. Dit maakt het eigenlijk heel makkelijk om deze recensie te schrijven. Saxon brengt ons gewoon weer een degelijke schijf en een ieder die liefhebber van Saxon is kan de plaat blindelings aanschaffen. Genieten geblazen dus, met deze “oude” rotten in het vak. Neem bijvoorbeeld ‘The Devil’s Footprint’, dat na een gesproken intro heerlijk los barst in een kakofonie aan gitaargeweld. Saxon bewandelt weer een wat “heavier” pad dan hun recentere werk. Iets wat veel Saxon fans zal heugen. Het is vooral toch wel het wat hardere werk dat mij in ieder geval doet bekoren. De nummers zijn niet altijd even ijzersterk van compositie. Toch weten Biff en zijn mannen er weer een waar metalfeestje van te maken. Kwaliteitsmetaal kun je wel aan de heren toelaten.

Tekstueel gezien maakt Byford er ook weer een waar spektakel van. ‘Queen of Hearts’ gaat bijvoorbeeld over het schaakspel uit Alice in Wonderland en ‘Battering Ram’ over de fans die hen live toeschreeuwen. Lyrical-wise gaat het dus weer alle kanten op met deze plaat. Gelukkig is het metaalwerk wat degelijker zoals wij gewend zijn van Saxon. Is het allemaal herkenbaar en wellicht niet origineel materiaal wat uit de boxen knalt? Nee hoor, op “ Battering Ram” doet Saxon ook een paar kleine stapjes van het vertrouwde pad af. Neem bijvoorbeeld het rustige slotnummer ‘Kingdom of the Cross’ dat toch wel zeker fraai te noemen is. Op dichterlijke wijze komt gastmuzikant en Hell frontman David Bower voorbij zetten om dit nummer kracht mee te geven. Een ietwat frappant nummer, waarmee Saxon zich ook eens van een ander geluid laat horen.

Saxon doet eigenlijk wat wij al weer jaren gewend zijn van deze Britten. Gewoon een goede metalplaat leveren. Aanrader dus weer voor de liefhebbers van onvervalste heavy metal.

1. Battering Ram
  2. The Devil’s Footprint