Review: Serpentine Dominion – Serpentine Dominion – Metal Blade Records – Release: Out Now

Review: Serpentine Dominion – Serpentine Dominion – Metal Blade Records – Release: Out Now.

serpentine dominionSerpentine Dominion is een Amerikaanse metal band en omdat het bestaat uit leden van andere grote metal bands wordt het ook wel een supergroep genoemd. Een term die vaak de lading niet dekt. Eens luisteren wat George ”Corpsegrinder” Fisher (Cannibal Corpse), Adam Dutkiewicz (Killswitch Engage) en Shannon Lucas (ex- The Black Dahlia Murder) er van bakken met dit debuut. Het geheel is geproduceerd door Adam Dutkiewicz en KSE zanger Jesse Leach schreef de teksten.

Het album begint met een intro dat rustig van start gaat met een akoestische gitaar, maar de elektrische gitaar en de drums knallen er al vlot in. Op de zang, of beter gezegd de lage growls van George, moeten we wachten tot het tweede nummer. Die worden in het refrein aangevuld door Adam met een sing along en aan het eind van het nummer met Adam’s typische hoge screams. In ‘Vanquished Unto Thee’ hoor je afwisselend de lage growls van George en de normale zang van Adam.

Ik ben hier blind in gegaan niet wetende wie de leden waren en dan hoor je wel bekende elementen terug in de nummers. Eenmaal wetende wie de bandleden zijn kun je daar ook beter een vinger opleggen. Het gitaarwerk en de pakkende riffs zijn typisch die van Adam. Nu ben ik geen fan van Cannibal Corpse, maar de liefhebber zou George zijn stem uit duizenden herkennen.

In een aantal nummers zoals onder andere ‘Sovereign Hate’ hoor je zelfs terug dat Jesse Leach de teksten geschreven heeft en door de combinatie met het gitaarwerk van Adam zou je het bijna ‘Killswitch goes melodic death metal’ kunnen noemen. Na de prelude, met wederom akoestische gitaar, krijgen we het slotnummer ‘This Endless War’ met in het begin toch wel weer typische KSE drumstukken.

Na de eerste luisterbeurt vond ik dit album behoorlijk druk, maar dit is ook weer zo’n typisch groeialbum dat je meerdere keren moet beluisteren om het echt te doorgronden. Hopelijk volgende keer een wat langer album, deze tikt net de 27 minuten niet aan.

Serpentine Dominion Facebook
Metal Blade Records