Review: Sick Of It All – Wake The Sleeping Dragon! – Fat Wreck Chords / Century Media – Release: 02-11-2018

Review: Sick Of It All – Wake The Sleeping Dragon! – Fat Wreck Chords / Century Media – Release: 02-11-2018.

Vier jaar na het laatste album “Last Act Of Defiance” komt NYHC legende Sick Of It All met het twaalfde album “Wake The Sleeping Dragon!” . Het langverwachte album werd al een ruime tijd aangekondigd en veelvuldig gepromoot. Het album bevat 17 nummers die op een enkeling na, allemaal rond de twee minuten klokken.

Sick Of It All is:
Lou Koller – Zang
Pete Koller – Gitaar
Craig Setari – Bas
Armand Majidi – Drums

Wake The Sleeping Dragon!
Sick Of It AllSick Of It All is een band die ik al vanaf het begin volg en na ruim dertig jaar is het vuur nog steeds niet gedoofd bij deze hardcore veteranen. Het album begint na een korte intro furieus met de single ‘Inner Vision’. Een typisch SOIA nummer met een net zo typisch basloopje van Craig, en Lou Koller die feller klinkt dan ooit tevoren. Tekstueel heeft de band zich naast de nog altijd aanwezige sociaal kritische kant duidelijk meer vrijheid veroorloofd. Zo gaat ‘That Crazy White Boy Shit’ over hun muzikale helden Bad Brains en ‘The Snake (Break Free)’ over innerlijke demonen.

‘Bull’s Anthem’ is een nummer met een Dropkick Murphys vibe die vrolijk klinkt en wel eens een instant anthem kon gaan worden. Het thema is minder vrolijk en gaat over de minachting voor dierenmishandeling. Gastvocalen zijn er van Chuck Ragan ( Hot Water Music) en Tim McIlrath (Rise Against) met zijn kenmerkende stem. ‘Self Important Shirthead’ trekt lekker fel van leer zowel tekstueel als muzikaal. Het nummer gaat over irritant narcisme op social media en eindigt met de woorden “Fuck off and die”, de boodschap lijkt me duidelijk!

Het album heeft meerdere nummers die live, zoals we gewend zijn van de band, uitstekend geschikt zijn voor een massale sing along. ‘Always With Us ‘ is daar een perfect voorbeeld van. Net als ‘2+2’ waar Craig de zang voor zijn rekening neemt, wat hij ook al eerder deed op ‘Busted’. Het nummer is mid tempo en heeft een lekkere groove. Nummers zoals ‘To The Wolves’, ‘Beef Between Vegans’ en titelsong ‘Wake The Sleeping Dragon!’ zijn daarentegen weer lekker snel en heavy met scherpe riffs. Eigenlijk zijn het merendeel van de nummers wel van dit kaliber.

Uiteraard wordt Trump ook nog even op de korrel genomen in het nummer ‘Bad Hombres’ dat gaat over de beoogde muur tussen de VS en Mexico. Ook afsluiter “The New Slavery” mag op zijn conto, waarin drummer Armand zijn kunsten vertoont op zowel drums als op zang en dat laatste doet hij niet onverdienstelijk. Hij heeft voor dit genre wel een karakteristieke en lekker ruige stem.

Het werken met vrienden is een cruciale factor voor Sick Of It All, dus liet ze de cover van “Wake the Sleeping Dragon!” ontwerpen door Ernie Parada, die de band sinds de jaren ’80 kent. Drummer Armand wilde al wat langer doen met de band’s draak en het Empire State building en Ernie kwam met het idee van een typische jaren 50 horrorfilm poster met als resultaat een combinatie van beiden. Producer en vriend Jerry Farley was bij het album betrokken van start tot finish inclusief het schrijfproces. Het mixen en masteren werd gedaan door Tue Madsen, een langjarige partner van de band.

De band heeft nog steeds genoeg onderwerpen om zich kwaad over te maken en ze lijken de snelheid en furiositeit van de nummers steeds meer aan te passen aan de teksten.
Ondanks dat blijven de nummers nog steeds heel karakteristiek Sick Of It All. Petje af voor deze band die al zo lang meegaat in deze scene, iets wat niet veel bands is gegeven.

1. Inner Vision