Review: Sick Of It All – When The Smoke Clears EP – Century Media – Release : 04-11-2016

Review: Sick Of It All – When The Smoke Clears EP – Century Media – Release : 04-11-2016.

Sick Of It AllSick Of It All bestaat dit jaar 30 jaar en de band wordt gezien als één van de grondleggers van de hardcore. Sinds 1992 heeft de band een vaste line up en dat betaalt zich uit in zowel de studio albums als in de live shows. De live shows zijn met name door de tomeloze energie van de heren en de geweldige one-liners van Lou tussen de nummers een genot om mee te maken. Deze EP is net als de vorige drie studio-albums geproduceerd door Tue Madsen. Waar de eerste twee van die drie albums aardig wat metalinvloeden lieten horen ging het vorige album “Last Act Of Defiance“ weer meer richting de hardcore met een hoge meespring- en meezingfactor.

Na een eerste keer luisteren voel je dat de band het over een andere boeg probeert te gooien, maar toch ook het oude vertrouwde niet los wil laten. Het eerste nummer ‘When The Smoke Clears’ heeft een soort van staccato marsritme en daarvan is bekend dat ze blijven hangen in je kop. De opbouw van het nummer lijkt ook een soort van experiment en ik ben benieuwd of dit nummer in de huidige vorm gaat verschijnen op een volgend album.

Op ‘Blood & Steel’ lijkt Lou ook wat anders te proberen qua zangstructuur. De rest van de nummers gaan eigenlijk wel op de old school punk manier zoals we dat kennen van Sick of it All ,waarbij ‘Doomed Campaign’ , met name door de veelvuldige sing alongs, me doet denken aan Dropkick Murphy’s.

De EP komt samen met een 60 pagina’s tellend boek met daarin veel zeldzame foto’s uit de 30-jarige geschiedenis van de band en persoonlijke verhalen van o.a AFI’s Davey Havok, Hot Water Music’s Chuck Ragan, Gorilla Biscuits’ Arthur Smilios en Dropkick Murphys’ Matt Kelly. Tevens zit er een 10 “ vinyl versie bij, een absolute must have voor de liefhebber dus.

SOIA Facebook
SOIA Official
Century Media