Review: Six Feet Under – Torment – Metal Blade Records – Release: 24-02-2017

Review: Six Feet Under – Torment – Metal Blade Records – Release: 24-02-2017.

Six Feet Under, het zielekindje van ex Cannibal Corpse zanger Chris Barnes, voegde met “Warpath” en “Haunted” een paar klassieke platen toe aan de rijke death metal historie. Toch was niet alles wat de beste man uitbracht te pruimen en werd er helaas al gauw een flinke knauw uitgedeeld aan het imago van Six Feet Under. Het album met de rockclassics in death metal stijl was een behoorlijke minpunt. In Duitsland maakt de band nog steeds veel furore. Het nummer ‘Bringer of Blood’ kreeg zelfs nog een Duitstalige uitgave. Ik zelf ben SFU altijd blijven volgen en vind op een paar mindere nummers over het algemeen goed te pruimen wat er voorgeschoteld wordt. De laatste paar platen kende wat minder groove en ging weer wat meer de duistere kant op. Wat mij betreft een goede zet. Nu komt de band met “Torment”.

Six Feet Under is:
Chris Barnes – Zang
Jeff Hughell – Bas
Marco Pitruzzella – Drums
Ray Suhy – Gitaar

Torment
De line-up heeft weer de nodige veranderingen ondergaan. Iets wat helaas bij elke plaat schijnt te horen tegenwoordig. De plaat wordt in ieder geval zeer gehyped door Barnes op social media. Termen als ‘Cannibal Corpse wise lyrics and more brutal and sinister’, maken de verwachtingen wel hoog. Op het moment van schrijven heeft de band ‘Sacrificial Kill’ al ten gehore gebracht. De lompe sound die daarin gebracht wordt staat gedeeltelijk representatief voor het rest van de album. De sound blijft zo loodzwaar, toch kent “Torment” veel meer faccetten en gelukkig ook een wat vocaal sterker bereik. Op ‘Exploratory Homicide’ gaat het meteen up-tempo van start en neigt het bijna naar CC-achtige trekjes in de plaat. De SFU groove is ver te zoeken en dat is eigenlijk zeer verfrissend. Gewoon een lekker knalnummertje met een paar solide riffs.

‘The Separation Of Flesh From Bone’ heeft een heerlijk beklemmend sfeertje. De vocalen klinken ziekelijk. De haters van Chris zullen er hard voor wegrennen en het doet mij meteen denken aan een maat van mij die het vindt klinken alsof Chris een TIA heeft gehad. De vocals maken het verschil in dit nummer wat mij betreft. Het heerlijke aan dit album vind ik de diversiteit aan songs die erop staan. In totaal schotelt SFU ons twaalf diverse death metalsongs voor met een frisse invalshoek. Lomp, bruut en met regelmaat heerlijk uit hun comfortzone.

Chris Barnes laat horen zich met zijn nieuwe versie van SFU niet te schuwen van de traditionele paden af te wijken. Ik ben blij dat SFU op zoek is geweest naar een andere stijl en niet in herhaling treedt. “Torment” is ondanks het godslelijke art-work een prima plaat geworden. Waar menig SFU liefhebber even aan zal moeten wennnen, maar wellicht ook weer fans mee terug wint.

01. Sacrificial Kill
02. Exploratory Homicide
03. The Separation Of Flesh From Bone