Review: Skeletal Remains – The Entombment Of Chaos – Century Media – Release: 11-09-2020

Review: Skeletal Remains – The Entombment Of Chaos – Century Media – Release: 11-09-2020.

De band uit LA werd in 2011 opgericht onder de naam Anthropophagy. Na de eerste demo werd de naam veranderd naar Skeletal Remains en de eerste full length “Beyond the Flesh” volgde al snel. De band staat bekend om het veelvuldige toeren, vooral in hun begindagen, waardoor de band al een flinke fanschare heeft opgebouwd. Getoerd werd er onder andere met Obituary, Hatebreed, Municipal Waste en The Black Dahlia Murder. Inmiddels is de band toe aan haar vierde album.

Skeletal Remains is:
Chris Monroy – Zang/gitaar
Mike De La O – Gitaar
Noah Young – Bas
Charlie Koryn – Drums

The Entombment Of Chaos

Het intro ‘Cosmic Chasm’ is een soort horrorfilm soundscape, waarna het eerste echte nummer ‘Illusive Divinity’ er gelijk stevig op los ramt met een artillerievuur aan drums. Op het derde album “Devouring Mortality” lagen de invloeden van het oude Death en oude Pestilence er dik bovenop. Nu is het tegenwoordig in de Old School Death Metal moeilijk om geen vergelijken te gaan trekken met oudere bands, maar probeert de band dit toch wel meer los te laten en gooit het ditmaal ook over een ietwat brutere boeg.

‘Congregation Of Flesh’ klinkt in begin wat chaotisch met de gitaar die mijns inziens wat laag in de mix staat, maar krijgen we in de tweede helft van het nummer de overgang naar wat duidelijker riffs en spel. In het begin van ‘Synthetic Impulse’ wordt gelijk een muur van geluid opgeworpen en ook dit nummer klinkt wat chaotisch. ‘Tombs Of Chaos’ heeft veel double bass drums, maar is over het geheel een stuk rustiger dan de vorige nummers en bevat een aantal gitaarsoli. Het instrumentale ‘Enshrined In Agony’ is kort en heeft voornamelijk gitaren, met toevoeging van wat onbehagelijke geluiden. ‘Dissectasy’ begint ook weer snel, maar is ook weer veel van wat we al gehoord hebben. In het midden krijgen we nog een soort van gitaarsolo, maar die steekt er niet echt bovenuit.

In ‘Eternal Hatred’ horen we muziek op de achtergrond die langzaam in volume toeneemt. Het nummer is grotendeels mid tempo en een rustpuntje op het album. Het doet me wat denken aan Morbid Angel. De drums zijn bijna constant double bass met de gitaar die er rustig overheen zingt. ‘Stench Of Paradise Burning’ is een Disincarnate cover van het album “Dreams of the Carrion Kind” uit 1993. Het origineel klinkt erg gedateerd, maar die wordt fris leven in geblazen en klinkt onder andere door de productie een stuk vetter met de zang van Chris die meer high pitched klinkt.

De originaliteitsprijs wordt wederom niet gewonnen, maar de band houdt de OSDM-fakkel goed brandende. Doordat er regelmatig een muur van geluid wordt opgeworpen en de monotone zang op den duur wat begint te vervelen, duurt het album mij net iets te lang.

Score: 3,75 uit 5

1. Cosmic Chasm (Intro)
2. Illusive Divinity