Review: Skyclad – Forward into the Past – Listenable Records – Release: 28-04-2017

Spread the love

Review: Skyclad  – Forward into the Past – Listenable Records – Release: 28-04-2017.

Skyclad (een wicca term voor naaktlopen) is een Engelse band die ontstaan in 1990 is uit ex-leden van thrash metal band Sabbat en heavy metal band Satan. Op hun eerste album, “The Wayward Sons of Mother Earth”, mengden ze als eerste metalband folkinvloeden door hun thrash metal. Dit werd op volgende albums verder uitgebreid, onder meer door een violiste aan de line-up toe te voegen. In feite hebben ze het Folk metalgenre gecreëerd.  Hun teksten staan bekend om sociaal en milieu kritisch commentaar en intelligente woordspelingen. De meest bepalende persoon van de band, Martin Walkier is sinds 2000 geen lid meer van de band.

Skyclad is:
Steve Ramsey – Gitaar
Greame English – Bas, akoestische gitaar
Dave Pugh – Gitaar
Georgina Biddle –Viool
Kevin Ridly  – Zang, Keyboard, Gitaar
Arron Walton – Drums

Forward Into The Past
SkycladAl luisterend kom ik gelijk tot de conclusie dat ik de karakteristieke slissende zang van Martin Walkier wel mis. De man is echter reeds langer uit de band dan dat hij lid is geweest, dus ik zal de band op hun huidige muziek proberen te beoordelen.

‘Forward into the past’ heeft een lekker geluid met op de voorgrond een zanger met een goede stem. De teksten zijn zoals gewoonlijk nogal op het milieu en de politieke boodschap gericht. Het album bestaat uit goed geschreven en gespeelde songs die allemaal als folk metal te beschrijven zijn. Het is echter duidelijk dat Skyclad heeft geprobeerd om veel variatie aan te brengen op het album. Natuurlijk zijn de typische Skyclad folk-thrash songs aanwezig en ook de folk intermezzo’s. De band heeft de inspiratie echter voor een aantal nummers op diverse plekken gehaald.

Zo is ‘State of the Union Now ‘gebaseerd op eighties crossover thrash met zelfs wat black metal invloed. ‘A Heavy Price to Pay’ is een folk punknummer en ‘Words Fail Me’ zou gebaseerd kunnen zijn op een Scorpions power ballad, met een folk metal sausje uiteraard. Dan is er nog ‘The Measure’ die door nineties alternative metal beïnvloed is.

Dan is er nog een setje nummers die prog invloeden hebben. ‘The Queen of the Moors’ is een vrij druk folk metalnummer met ritmes die proggy aandoen. Voor ‘Last Summer’s Rain’ is er ook duidelijk naar moderne prog geluisterd, maar zit er voor mijn gevoel ook een Slayer invloed in de muziek verstopt. De song ‘Borderline’ is zelfs onvervalste neo-prog.

De variatie betekent echter niet dat dit een nieuwe klassieker is. ‘ Change is Coming’,’ Words Fail Me’ en ‘ Borderline’ zijn niet meer dan redelijk, wat zonder de intro, outro en instrumental betekent dat er zeven goede songs overblijven. De band blijft echter niet in het verleden hangen, wat positief is voor toekomstige albums.

‘Forward into the Past’ is een gevarieerd album. De band heeft dan ook duidelijk geprobeerd op variatie te mikken. De productie speelt het klaar alle instrumenten hoorbaar eigen ruimte te geven. Dit is goed aangezien het allemaal goede muzikanten zijn. Dit betreft vooral de drums die waar nodig aandacht vragen zonder flashy te zijn, de goede gitaar en een goede zanger. Ik heb wel het gevoel dat ondanks de dertien songs het album nog een knaller tekort komt.

Score: 3.75 uit 5

01. A Storytellers’ Moon
02. State of the Union Now