Review: Sodom – Genesis XIX – Steamhammer/SPV – Release: 27-11-2020

Review: Sodom – Genesis XIX – Steamhammer/SPV – Release: 27-11-2020.

Na twee EP’s met de nieuwe line-up, is nu de eerste echte langspeler “Genesis XIX” verschenen. Na een hele lange samenwerking werd Bernemann, maar ook drummer Markus Freiwald, in 2017 ontslagen en keerde oudgediende Frank Blackfire terug in het Sodom-nest. Oude vetes en de overstap naar Kreator (één week voor de start van de Agent Orange tour) zijn vergeven en uitgesproken. De twee EP’s, met een aantal nieuwe studio tracks en een paar livenummers van het RockHard Festival concert, deden smaken naar meer. Het liet een Sodom horen die teruggekeerd was naar z’n roots. Productioneel en songmatig deed het weer denken aan tijden van de “Expurse of Sodomy” EP of zelfs aan Slayer’s “Haunting the Chapel” EP. Zo rauw klinkt “Genesis XIX” (helaas) niet, maar het heeft zeker een oldschool 80’s vibe. Het is een goede mix geworden van bijvoorbeeld “Persecuton Mania” en meer recenter werk van Sodom.

Sodom is:
Tom Angelripper – Bas, zang
Frank Blackfire – Gitaar
Yorck Segatz – Gitaar
Toni Merkel – Drums

Genesis XIX

Zoals al aangegeven, zo rauw en oldschool als de EP’s is dit album niet geworden. Er zijn meer raakvlakken met “Agent Orange” en “Better off Dead” dan bijvoorbeeld “Obsessed by Cruelty”, wat ik stiekem een beetje jammer vind. Ik had een meer duister album verwacht. Maar dat terzijde is het gewoon een heerlijke thrash plaat geworden, zoals je ze naar mijn mening te weinig hoort tegenwoordig.

Het album gaat heel bekend van start met ‘Blind Superstition’, die ook als openingssong op de “Mortal Way of Live” te horen was. ‘Sodom & Gomorrah’ vervolgens is echt een oldschool Sodom stamper. Heerlijke song. Ook bij ‘Euthanasia’ gaat het gas er goed op. De titeltrack is een langer episch stuk.

Met het Duitstalige ‘Nicht Mehr Mein Land’ wordt het allemaal wat slepender, terwijl de song wel in een razend tempo begint. Naar mijn weten de eerste keer dat Sodom gebruik maakt van blastbeat tempo’s. De vocalen van Onkel Tom zijn hier ook wat meer in de hardcore-punk stijl. Persoonlijk hou ik meer van de duistere kwaadaardige stem van Angelripper, maar die is terug in het opvolgende ‘Glock ’N Roll’.

De volgende drie songs zijn weer wat langer en epischer, met doomy stukken afgewisseld met snoeiharde thrash. De laatste twee tracks ‘ Indoctrination’ en ‘Friendly Fire’ hebben weer een meer hardcore-punk vibe en hadden ook niet misstaan op het album “Get What You Deserve”.

Met “Genesis XIX” heeft Sodom een hele fijne thrash plaat afgeleverd die alle facetten uit de historie van de band wel bevat. Het is niet de rauwe “The Final Sign of Evil part 2” geworden waar ik een beetje op hoopte, maar ik snap ook dat de band meer in z’n mars heeft. De productie is uitstekend en niet te plastic. Het album heeft een plezierig organisch geluid i.p.v. een meer moderne dichtgesmeerde sound met getriggerde drums, waar veel thrashbands tegenwoordig toch voor kiezen. Hoewel Bernemann een uitstekend gitarist was voor Sodom, is de terugkeer van Blackfire vanuit nostalgisch oogpunt toch wel te gek. De band klinkt hecht en vertrouwd. Al met al een hele fijne trash plaat.

Score: 4,3 uit 5

1. Blind Superstition
2. Sodom & Gomorrah