Review: Soen – Lotus – Silver Lining Music – Release: Out now

Review: Soen – Lotus – Silver Lining Music – Release: Out now.

Soen is een Zweedse band die is opgericht in 2010 door muzikanten van andere bands, waaronder Opeth en Testament. Na het uitbrengen van het eerste album, ‘cognitive’, dat wel heel erg geïnspireerd is door Tool, kent de band wat wisselingen van bandleden. Tegen de tijd dat in 2014 het tweede album “Tellurian” uitkomt, zijn de leden volledig gericht op deze band en hebben ze een eigen geluid gevonden door de invloed van Tool te beperken en te mengen met invloeden van Opeth. Vervolgens heeft de band in grote lijnen dit geluid vastgehouden, al zijn ze duidelijk wel op zoek naar verdere perfectionering.

Soen is:
Martin Lopez – Drums
Joel Ekelöf – Zang
Lars Åhlund – Keyboard
Stefan Stenberg – Bas
Cody Ford – Gitaar

Lotus

Soen’s vierde album, “Lotus”, heeft alle elementen die Soen tot een geweldige band maken. De complexe, maar vaak ook subtiele drums, de volstrekt moeiteloze, onderkoelde maar toch emotionele zang, de mix van ingewikkelde riffs en rustige momenten en de progressieve maar toch gefocuste songs. Toch staan er een aantal nieuwe elementen op het album. Ten eerste varieert Joel zijn stemgebruik veel meer dan op eerdere albums. Hij gaat soms lager dan we van hem gewend zijn, aan de andere kant maakt hij op “Lotus” ook gebruik van hoge uithalen.

Ook nieuw is de classic rock invloed die op sommige songs te vinden is, zoals het middenstuk van ‘Laviscuous’ en het begin van ‘Penance’. Op die laatste song hoor ik zelfs wat neoprog invloed. Een ander verschil is veroorzaakt door de komst van Cody Ford. Aan de ene kant hebben zijn snellere riffs een agressieve scherpte die ik op eerdere albums niet hoorde. Aan de andere kant heeft hij een paar donkere, humeurige solo’s op de plaat gezet die duidelijk op Pink Floyd zijn geïnspireerd en de muziek verder verrijken. Zelfs de altijd al fantastische drums zijn gevarieerder van geluid geworden, variërend van warm en organisch tot droog en precies. Al deze nieuwe invloeden worden subtiel gebracht.

In eerste beleving lijkt het album te beginnen met een paar typische Soen songs die op “Tellurian” terug lijken te grijpen. De classic rock invloeden zitten hier echter al in verwerkt, evenals extra variatie in dynamiek en een spaarzamer gebruik van gelaagdheid dan we van de band gewend zijn. Op de rest van het album wordt dit allemaal iets duidelijker op de voorgrond gebracht, het effect blijft hetzelfde: de band is beter in staat een scala aan emoties te verwoorden. Door het album heen krijg je verdriet, trots, tegendraadsheid, venijn en troost geboden. “Lotus” is een album dat gelijk bekend klinkt, maar zich gaandeweg openstelt en op een subtiele wijze heel veel te bieden heeft.

“Lotus” is een album dat tegelijk subtiel, agressief en progressief weet te zijn en haast ongemerkt de lat van de band een stukje hoger legt.

Score: 4.25 uit 5

01. Opponent