Review: Soilwork – A Whisp Of The Atlantic – Nuclear Blast – Release: 04-12-2020

Review: Soilwork – A Whisp Of The Atlantic – Nuclear Blast – Release: 04-12-2020.

Soilwork hoef ik bij de melodische metalfans niet meer te introduceren. De band draait al bijna twintig jaar mee in het genre. Begonnen onder de naam Inferior Breed als ‘normale’ death metal band, maar al snel de naam veranderd naar Soilwork. Het melodische aspect kwam al snel om de hoek kijken en bij het album “A Predator’s Portrait” begon ook al wat meer de cleane zang er bij te komen. Vanaf dat moment heeft de band zich snel ontwikkeld tot één van de toonaangevende bands in het genre.

Soilwork is:
Björn “Speed” Strid – Zang
David Andersson – Gitaar
Sven Karlsson – Keyboard
Sylvain Coudret – Gitaar
Bastian Thusgaard – Drums

A Whisp Of The Atlantic

De laatste plaat “Verkligheten” kwam begin vorig jaar uit en “A Whisp Of The Atlantic” is dan ook een EP, maar met 36 minuten eigenlijk al bijna een full length. Dat komt mede door het titelnummer die bijna de zeventien minuten aantikt. ‘A Whisp of the Atlantic’, met vervreemding als thema, is het eerste echte epische nummer van de band in haar twintigjarige bestaan.

Het nummer begint rustig met een stuk piano die overgaat naar keyboard die solo de cleane zang begeleidt. Langzaam komt de elektrische gitaar erbij die leidt naar een ruigere passage, alhoewel het geheel mid tempo blijft. De cleane zang krijgt een ruig randje en zit lichtelijk tegen growls aan. Het nummer bevat veel tempowisselingen dat in de versnelling gepaard gaat met blastbeats. Halverwege gaat het tempo er bijna helemaal uit en wordt het wel heel minimalistisch met zelfs de toevoeging van een trompet waardoor het geheel een jazzy vibe krijgt. Wederom krijgen we een stukje piano die lekker abrupt overgaat naar een ruige passage. Kortom, er gebeurt genoeg om je aandacht er bij te houden.

De volgende drie nummers zijn dit jaar al als video-trilogie uitgebracht onder de noemer “The Feverish Trinity”. Het algemene thema van deze drie nummers is volgens de band een poging om het buitenaardse te beschrijven, de emoties die je lichaam niet kan bevatten en de wanhopige maatregelen die je neemt als je voelt dat er iets naar je verlangt, iets veel groters dan jij, maar jij weet dat als je het zou kunnen bereiken, je voor het eerst in je leven het gevoel zou hebben erbij te horen. We willen allemaal ergens bij horen, maar het voelt nooit goed. Je hebt altijd dat ietwat ongemakkelijke gevoel dat je zoveel meer zou kunnen zijn, als je maar ergens anders was geweest, met een soulmate die alles wist wat je had meegemaakt, en nooit een van je daden veroordeelde omdat het het enige is dat je op dat moment kon doen.

De drie nummers laten horen waar de band erg goed in is, en dat is het mixen van bijvoorbeeld heftige gitaarpassages met rustige keyboardpartijen of heftig drumwerk met rustige gitaarpartijen. ‘Feverisch’ en ‘Desperado’ zijn na een rustig intro over het geheel wel een stuk ruiger dan we van de band gewend zijn. Het slotnummer ‘The Nothingness And The Devil’ gooit het over een iets andere boeg en is een stuk melodischer met een duidelijk progressief randje.

Alles wat je van een melodisch metal-album mag verwachten komt hier voorbij: tempowisselingen, melodische leads, beukende drums en vocalen die variëren van clean tot screams en alles daartussen. Nadat Peter Wichers (één van de hoofdcomponisten) in 2013 wederom vertrok, zag menigeen dit als de doodsteek voor de band. Maar nadien is de band met elke album sterker terug gekomen. Erg benieuwd waar de band op hun volgende full length mee komt.

1. A Whisp Of The Atlantic
2. Feverish
3. Desperado