Review: Soilwork – Verkligheten – Nuclear Blast – Release: 11-01-2019

Review: Soilwork – Verkligheten – Nuclear Blast – Release: 11-01-2019.

Soilwork hoef ik bij de melodische metalfans niet meer te introduceren. De band draait al bijna twintig jaar mee in het genre. Begonnen onder de naam Inferior Breed als ‘normale’ death metal band, maar al snel de naam veranderd naar Soilwork. Het melodische aspect kwam al snel om de hoek kijken en bij het album “A Predator’s Portrait” begon ook al wat meer de cleane zang er bij te komen. Vanaf dat moment heeft de band zich snel ontwikkeld tot één van de toonaangevende bands in het genre. Verkligheten is het elfde studioalbum van de band.

Soilwork is:
Björn “Speed” Strid – Zang
Sven Karlsson – Keyboard
Sylvain Coudret – Gitaar
David Andersson – Gitaar
Bastian Thusgaard – Drums
Taylor Nordberg – Bas

Verkligheten
VerklighetenNa een wat minder goed ontvangen album en wederom het vertrek van Peter Wichers, één van de hoofdcomponisten, zag menigeen dit als de doodsteek voor de band. Des te verrassender dat de band daarna kwam met een dubbelaar “The Living Infinite”, één van hun beste platen, zo niet de beste, uit hun loopbaan. Ook opvolger “The Ride Majestic” werd goed ontvangen.

De band kwam in 2016 nog met het compilatiealbum “Death Resonance”, waarop veel materiaal staat dat minder goed verkrijgbaar is. Een leuk zoethoudertje naar aanloop van dit nieuwe album. “Verkligheten” begint met het titelnummer dat een instrumentaal intro is. Die is rustig met keyboard, gitaar en lichte drums om vervolgens met ‘Arrival’ er flink in te hakken door gelijk wat blastbeats op de luisteraar af te vuren. Verder heeft het nummer veel tempowisselingen. ‘Bleeder Despoiler’ is wat meer mid tempo met, zoals we inmiddels gewend zijn, een afwisseling tussen Bjorn zijn cleane vocalen en screams. Die afwisseling neigt wel steeds meer richting de cleane zang en dat gaat Bjorn ook steeds beter af, wat zeker ook te maken heeft met zijn nevenproject The Night Flight Orchestra. Dat is ook goed te horen op ‘Full Moon Shoals’, een nummer met een groovy, catchy riff die je lijf haast vanzelf in beweging zet.

‘The Nurturing Glance’ heeft ook zo’n catchy refrein en doet me wat denken aan nummers op “The Ride Majestic”, en het zal me dan ook niks verbazen als deze op de plank is blijven liggen. Wel een mooi nummer voor de beide gitaristen, Sylvain Coudret en David Andersson, om hun kunsten te vertonen.
Waar de band erg goed in is, is het mixen van bijvoorbeeld heftige gitaarpassages met rustige keyboardpartijen of heftig drumwerk met rustige gitaarpartijen. In het geval van ‘When The Universe Spoke’ worden de blastbeats van nieuwe drummer Bastian Thusgaard gemengd met melodische zangstukken, wat op papier in eerste instantie niet logisch zou zijn, maar in de praktijk erg goed werkt.

Nummers zoals ‘Stålfågel’ en ‘The Wolves Are Back in Town’ blijven na een aantal luisterbeurten al snel in je kop hangen en gaan waarschijnlijk al snel op de live setlist prijken. De eerste heeft nog een gastbijdrage van Alissa White-Gluz, die je bij een eerste keer luisteren bijna zou kunnen ontgaan. Ook ‘Needles and Kin’ heeft een gastbijdrage in de persoon van Tomi Joutsen van Amorphis, die wat beter in de mix staat en ook een iets grotere rol heeft dan Alissa. Het al krachtige nummer krijgt door hem nog net even wat meer flair. Het slotnummer ‘You Aquiver’ heeft een gastbijdrage, ditmaal op gitaar, van Dave Sheldon, die een tijdje bassist was bij Annihilator. Het staat niet vermeld, maar hij lijkt ook wat passages in het refrein mee te zingen, wat niet gek zou zijn, gezien zijn ervaring als zanger in de band Exes for Eyes.

Alles wat je van een melodisch metal album mag verwachten komt hier voorbij: tempowisselingen, melodische leads, beukende drums en vocalen die variëren van clean tot screams en alles daartussen. De keyboard mag wel wat sterker in de mix want die wordt in veel nummers ondergesneeuwd door met name de drums. Dit is duidelijk een album die moet groeien, want de eerste keer kwam hij bij mij niet echt binnen, maar naar een aantal luisterbeurten blijven veel nummers wel hangen. Het album ligt wel behoorlijk in het verlengde van “The Ride Majestic” en ik hoor soms toch wel een herhaling van zetten. Desalniettemin een lekker album zo in het begin van het jaar.

1. Verkligheten (instrumental)
2. Arrival
3. Bleeder Despoiler