Review: Sólstafir – Endless Twilight of Codependent Love – Season of Mist – Release: Out now

Review: Sólstafir – Endless Twilight of Codependent Love – Season of Mist – Release: Out now.

Sólstafir (zonnestraal) is een IJslandse band die in 1995 is opgericht door zanger Aðalbjörn Tryggvason, bassist Halldór Einarsson, en drummer Guðmundur Óli Pálmason. Ten tijde van het debuutalbum ”Í Blóði og Anda” (2002) is Sólstafir nog een black metal band, maar vanaf het tweede album heeft de band heel veel andere invloeden in de muziek verwerkt, waarvan post metal de belangrijkste is. Met die mix heeft de band in de loop der jaren een eigen geluid ontwikkeld dat desondanks ieder album weer wat verschilt. Daarnaast gebruikt Sólstafir naast Engels, ook heel veel IJslands.

Sólstafir is:
Aðalbjörn Tryggvason – gitaar, zang
Sæþór Maríus Sæþórsson – gitaar
Svavar Austmann – basgitaar
Hallgrímur Jón Hallgrímsson – drums

Endless Twilight of Codependent Love

Het nieuwste album van Sólstafir , “Endless Twilight of Codependent Love”, bestaat weer uit vrij lange songs, negen stuks met een gemiddelde lengte van zeven minuten. Dit geeft de band de tijd om zich niet te haasten, het zijn allemaal sfeervolle songs met een laag tempo. De black metal invloeden uit de begindagen zijn nog her en der aanwezig en de band gebruikt distortion van begin tot eind, maar dit album is met evenveel recht een rock -album te noemen als een metal -album. Vooral de drums maken voornamelijk gebruik van rockstijlen. Wat ook opvalt dat de gekozen toon van de gitaren en de zang heel erg terug grijpt op begin jaren tachtig, toen de eerste generatie punk nog overal in doordrong.

De songs op het album zijn qua sfeer en sound duidelijk aan elkaar verbonden. Om de muziek te waarderen moet je echter echt de tijd nemen om met aandacht te luisteren, als je met een half oor luistert klinkt het allemaal te eenvormig. Als je eenmaal goed luistert hoor je echter dat er heel veel met klank en effecten wordt gespeeld. Ook het wat trage tempo blijkt dan heel veel variatie te bevatten.

Als voorbeeld hiervan is de eerste song, ‘Akkeri’ al heel duidelijk. Deze begint open met de focus op een heel melodieuze, emotionele riff, waarbij de bas en de drums simpel zijn gehouden. Als de zang erbij komt wordt ook de riff verruild voor aanslagen met distortion, om vrij abrupt over te gaan naar een heftiger en wat sneller deel dat eighties hardrock en black metal vermengt. Het ritme varieert vrij veel maar het tempo wordt redelijk constant gehouden. Halverwege de song wordt overgeschakeld op ambient soundscapes. Als de stem er bij komt helpt een lichte echo de openheid en leegte van de song te versterken. Een vrij abrupte overgang wordt gladgestreken door wel dezelfde riff te blijven gebruiken. Naar het einde toe wordt de muziek steeds meer gevuld, om vervolgens de beginriff terug te halen en te eindigen met een heftige en rustige variatie op het beginstuk.

Als je de moeite neemt naar de andere songs goed op je in te laten werken, wordt het duidelijk dat ze allemaal heel veel subtiele variatie bevatten. Daarnaast wordt er bij sommige songs strijkers gebruikt, bij andere jazz invloeden om zo een interessant album te creëren. Als je je metal vol pure intensiteit en agressie wil, is dit misschien niet het album voor jou, maar als luisteralbum is het meer dan de moeite waard. Voor mij is er echter een heel groot nadeel aan dit album, ik heb moeite met de stem van de zanger. Hoe goed de muziek ook is, zijn stemgeluid ergert me gewoon. Met een andere zanger zou dit een van de betere albums van het jaar zijn.

Een luisteralbum dat langzaam meer en meer blootgeeft. Dit wil je vaak draaien, als je de zang tenminste pruimt.

Score: 3,75 uit 5

1. Akkeri