Review: Sons Of Apollo – Psychotic Symphony – Inside Out Music – Release: Out now

Review: Sons Of Apollo – Psychotic Symphony – Inside Out Music – Release: Out now.

Voor de verandering maar even geen uitgebreide toelichting op de namen in deze band. Die staan op zichzelf en als er geen belletje gaat rinkelen moet je zelf maar eens Googlen wat je mogelijk hebt gemist. Kort gezegd; Sons Of Apollo is een eersteklas superband, door de participanten alleen al, maar het is de muziek die telt.

Sons Of Apollo is:
Jeff Scott Soto – Zang
Billy Sheehan – Bas
Ron Thal – Gitaar
Derek Sherinian – Keyboards
Mike Portnoy – Drums

Psychotic Symphony
Sons Of ApolloOm maar met de deur in huis te vallen; ‘Psychotic Symphony’ is voor mij op dit moment de grootste kanshebber op de eerste plaats in de top 10 van dit jaar! Een uitgebalanceerd album, goed gedoseerd en laat je als luisteraar alle hoeken van de kamer zien. Het is fair om te zeggen dat de Dream Theater ondergrond duidelijk aanwezig is en ik kan me dan ook goed voorstellen wat er met die band was gebeurd als James LaBrie en John Myung na het (geweldige) ‘Falling Into Infinity’ album uit 1997 de band hadden verlaten. Wat in het geval van LaBrie ook bijna was gebeurd, maar dan gedwongen. Toetsenist Derek Sherinian vond (en vind) ik beter in de band passen dan show off Jordan Rudess. Het duurde 20 jaar, maar het creatieve duo Portnoy/Sherinian is weer herenigd en ja, daar ben ik blij mee!

Daarbij laat superzanger Jeff Scott Soto horen dat zijn plaats in deze band misschien wel zijn beste ooit is. Die krachtige stem draagt alles, ook wanneer het wat melodieuzer moet zijn. Oude rot Billy Sheehan kan alles, dat heeft hij meerdere malen bewezen en ook nu stelt hij niet teleur. Zijn ervaring met Mike Portnoy in The Winery Dogs heeft een goede tandem voorgebracht.

De verrassing voor mij is gitarist Ron Thal, ook wel bekend als ‘Bumblefoot’ en van zijn tijd in de Slash-loze versie van Guns ’n Roses. Ik was benieuwd hoe hij zich zou manifesteren en ik ben danig onder de indruk. Zijn sound is modern, stevig en voegt echt wat extra’s toe aan de gekende talenten van zijn collega’s.

‘Psychotic Symphony’ biedt de progmetal liefhebber ALLES wat er te wensen is en het is geen doen om één nummer als echt hoogtepunt te noemen. Oké, ‘God Of The Sun’ dan als je het toch per se wil. En dan is nu het wachten aangebroken om de band in 2018 te gaan zien, een meer dan grote kans op de verschillende grote festivals denk ik. En als ik dan toch een klein wensje mag uiten; doe ook ’s een nummer van ‘Falling Into Infinity’!

1. God of The Sun
2. Coming Home
3. Signs of the Time