Review: Soulburn – Earthless Pagan Spirit – Century Media Records – Release: 18-11-2016

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Soulburn – Earthless Pagan Spirit – Century Media Records – Release: 18-11-2016.

SoulburnSoulburn heeft een bezetting waar je U tegen mag zeggen. De band bestaat uit metalvirtuoos Twan van Geel (Legion of the Damned, Flesh made Sin), Bob Bagchus (ex Asphyx ) ,Eric Daniels (Grand Supreme Bloodcourt , ex Asphyx) en Remco Kreft (Xenomorph) . Ze hebben al twee prachtige platen op hun naam staan en “Earthless Pagan Spirit” is langspeler nummer drie.

Gelukkig doet nummer drie zich sneller opvolgen dan het tijdsverschil tussen “Feeding Angels” (1996) en “The Suffocating Darkness” (2014). Laatstgenoemde zette al aardig koers richting een zwart randje in hun sound. Daar waar menig band zich de Swano sound laat aanmeten (niks mis mee overigens), daar blijft Soulburn verreweg van deze productie. “Jaren 80” is DE sound voor deze mannen. Ze zijn ten strijde getrokken samen met producer Magnus “Devo” Andersson (ondermeer Marduk) om een dijk van een zwart juweeltje neer te zetten.

De vuigheid druipt van de plaat af. Het is niet allemaal keihard blasten geblazen De band heeft flink zijn best gedaan om een wat diversere sound neer te zetten. Neem bijvoorbeeld het integere ‘Howling at the Heart of Death’, die opent zo gruwelijk heerlijk doomy om vervolgens via een moddervette riff te ontwikkelen tot een prima black nummer waar Mayhem nog een puntje aan kan zuigen,. Twan is vocaal ook verder ontwikkeld ten opzichte van de vorige plaat . De vocalen klinken wat afwisselender dan op de voorganger. Er zit veel dynamiek in deze plaat. Het gitaartandem Daniels/Kreft zet een flinke wall of sound neer en dit wordt prima ondersteund door het welbekende Bagchus beukwerk.

Daar waar de trend tegenwoordig is om alles in detail te produceren is “Earthless Pagan Spirit” een frisse wind. Heerlijk ruw en ongepolijst. Het is Soulburn gelukt om het typische 80/90 black sound neer te zetten zonder gedateerd of oubollig te klinken. Heel eerlijk zetten ze een sound neer die ik vaak mis in de huidige scene. Een pareltje zoals “Earthless Pagan Spirit” hoort straks bij iedere liefhebber van de jaren 80/90 scene in de kast te staan.

Sidenote: “Deze plaat hoor je gewoon met een 11 op de versterker aan te zetten. Dan knalt die je, zoals het hoort, keihard omver.”

Soulburn Facebook
Century Media