Review: Soulfly – Ritual – Nuclear Blast – Release: Out now.

Soulfly is:
Max Cavalera – zang, rhythm gitaar
Marc Rizzo – lead gitaar, flamenco gitaar
Zyon Cavalera – drums, percussie
Mike Leon – bas

Ritual
RitualElf albums geleden, in 1997, is Soulfly ontstaan, het vehikel van Max Cavalera. De eerste twee albums, “Soulfly” en “Primitive” heb ik nog ergens in de kast staan. De “jumpdafuckup!” metal was wel even leuk, maar ik heb de band verder niet echt gevolgd. Afgelopen juni mocht ik de band weer eens live aanschouwen in Hedon te Zwolle, waarbij de hernieuwde kennismaking best okay was. Er was veel plezier op het podium aanwezig en de losse sfeer met veel ruimte voor improvisatie maakte het een prettig avondje.

Nu dus “Ritual”. Het elfde album alweer. Het nummer ‘Ritual’ brengt mij gelijk weer terug naar eind jaren 90, het “jumpdafuckup” gevoel is gelijk weer aanwezig! Het album is een mengeling geworden van oude en toch ook echt wel wat nieuwere invloeden, die over het algemeen goed samengaan. De songwriting is goed, de productie is goed, de zang is goed, al met al is het een erg degelijk album geworden. Frisse gitaarlijntjes zoals in het begin van ‘Demonized’ zijn goed uitgevoerd. De blokfluit in het begin van ‘Blood On The Streets’ en de tweestemmige solo’s bij ‘Bite The Bullet’ zijn helemaal niet onaangenaam. Als laatste nummer (Soulfly XI) is er een soort jazzy bewerking van het Nothing Else Matters beginstukje aanwezig… sja…. Dat staat wel erg los van de rest van het album en is geen toegevoegde waarde.

Toch is er voor mij één minpunt: De drums. Het is leuk om je zoon te laten drummen, de mijne van vier is er ook al mee bezig, maar het algehele gevoel is dat de nummers schreeuwen om iets complexere drumpartijen. Het valt naar mate het album vordert op dat de drums wel érg simpel zijn en steeds hetzelfde trucje uitvoert. En dat is jammer, want als daar wat meer aandacht voor was geweest was het album echt een topper geweest.

Soulfly rost weer lekker door, maar mede door de beperkte drumkwaliteiten is het net geen topper.

Score: 3,3 uit 5

1. Ritual