Review: Stoneman – Geil und Elektrisch – Massacre Records – Release: 07-09-2018

Review: Stoneman – Geil und Elektrisch – Massacre Records – Release: 07-09-2018.

Stoneman, een band uit Zwitserland met zanger Mikki Chixx en drummer Rico H (die de band in 2004 hebben opgericht), bassist Dee en gitarist Ypsilon in de gelederen brengen hun zesde album uit, de eerste op het Duitse Massacre Records label.

Stoneman is:
Mikki Chixx – Zang
Rico H – Drums
Dee – Bas
Ypsilon – Gitaar

Geil und Elektrisch
Neuen Deutsche Härte en Dark Rock, dat is waar Stoneman zich tegenwoordig op voorstaat. Dat zijn vaste synoniemen voor bands die Rammstein, Pain en Lindemann nadoen. Want dat is precies wat Stoneman doet, in het Duits. Op zich niets mis mee, er zijn zat bands in de metal wereld die in allerlei genres elkaar nadoen. Het lastige is dat je als band dan ook direct vergeleken wordt met de bands waar je zo op lijkt. En ja. Dat ga ik nu ook doen.

Waar Rammstein in het begin vooral leentjebuur speelde bij Ministry (sommige riffs komen letterlijk van het album Psalm 69: The Way to Succeed and the Way to Suck Egg), maar tegelijkertijd een nieuwe impuls vond door het in het Duits uit te voeren en de lage basstem van Till Lindemann erg goed in te zetten, heeft Stoneman geen nieuwigheden onder de motorkap.

De zang is minder aansprekend dan die van Rammstein, de riffs zijn gelijk, de productie zou je zo op een Rammstein of Pain plaat kunnen tegenkomen (en ja, dat is een compliment aangezien drummer Rico H de plaat heeft geproduceerd in de creative lounge studios in Palma de Mallorca te Spanje). Het is gemixt door Nils Freiwald in de Metallwerk Studios in Grünhain-Beierfeld en gemasterd door Benjamin Schwenen in de Light Mountain Studio in Berlijn).

Wat ik gaaf vind bij bijvoorbeeld Lindemann of Rammstein is de bijna puberale humor die men gebruikt in de teksten, dat past gewoon perfect bij dit soort machinale muziek. Dat mis ik bij Stoneman. Originaliteit is niet aanwezig op dit album, dat prima klinkt, maar de noodzaak mist voor mijn gevoel. Leuk om een keer voorbij te laten komen, en de band zal het, met de juiste show, ook prima doen op festivals, maar ik word hier niet geil of elektrisch van zeg maar.

Rammstein uit Zwitserland. Prima geproduceerd, maar geen enkel ding wat ik nog niet had gehoord van Rammstein, Lindemann of Pain.

Score: 2,7 uit 5

1. Dein General