Review: Strigoi – Abandon All Faith – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Strigoi – Abandon All Faith – Nuclear Blast – Release: Out now.

Gregor Mackintosh kennen we al decennia lang als de gitarenplukker van Paradise Lost, maar de laatste jaren natuurlijk ook van zijn project Vallenfyre. Dat dit project (een eerbetoon aan zijn overleden vader) eindig was, was al vooropgezet. Gelijk met de aankondiging dat Vallenfyre ging stoppen werd het nieuwe project Strigoi in het leven geroepen. Officieel bestaat Strigoi uit aleen Gregor en Chris Casket, die ook live bij Vallenfyre de basgitaar ter hand nam. Waltteri Väyrynen, Gregs maatje van Paradise Lost en Vallenfyre, speelde de drumpartijen in.

Strigoi is:
Greg Mackintosh – zang gitaar
Chris Casket – bas
Waltteri Väyrynen – drums

Abandon All Faith

Dat Strigoi ging voortborduren op de muziek van Vallenfyre was ook niet meer dan een logisch gevolg met dezelfde bandleden. Wat we voorgeschoteld krijgen is (old school)death metal met duidelijke doom invloeden, maar ook andere genres, zoals black en punk, liggen op de loer. Op het eerste nummer ‘Phantoms’ hoor je het uit duizenden herkenbare gitaargeluid van Gregor zoals we dat ook kennen van Paradise Lost. Het nummer is over het algemeen lekker snel met nog wel een rustige passage in het begin en naar het eind komt er zelfs nog wat melodie en groove in. ‘Nocturnal Vermin’ begint doomy, maar versnelt al heel rap, om weer heerlijk traag te eindigen. ‘Seven Crowns’ heeft qua gitaarwerk duidelijke punkinvloeden: niet te ingewikkeld , gewoon lekker rammen.

Op het korte nummer ‘Throne of Disgrace’ komt de rauwe grunt van Gregor, zoals we die kennen van de old school swedeath bands zoals Entombed, goed naar voren . ‘Carved into the Skin’ is een duidelijk doomnummer met veel sfeeropbouw. ‘Parasite’ daarna heeft, door de pakkende gitaarriff en ook de basgitaar die goed naar voren komt, een lekkere groove. Na de wat snellere nummers ‘Enemies of God’ en ‘Scorn of the Father’ sluit Strigoi het album af met het titelnummer ‘Abandon All Faith’, een echt doomnummer. De zang van Gregor gaat door merg en been en door het koor op de achtergrond worden de zanglijnen ook nog krachtig bijgezet. Een waardige afsluiter.

Dit album is een echte aanrader voor old school death fans die naast het recht toe recht aan werk ook houden van wat meer afwisseling in de nummers. Naast de invloeden van andere genres hebben de nummers ook veel tempowisselingen, waardoor de aandacht er goed bijgehouden wordt.

1. The Rising Horde
  2. Phantoms
  3. Nocturnal Vermin