Review: Stryper – Fallen – Frontiers Records – Release: 16-10-2015

Review: Stryper – Fallen – Frontiers Records – Release: 16-10-2015.

De groep noemde origineel Roxx Regime en tekende een deal met Enigma records in 1983. Door een passage uit de Bijbel Isaiah 53:5 “By his stripes we are healed” werd hun imago opgebouwd. Ze traden op in zwart-geel gestreepte pakken en ook hun instrumenten kregen die facelift. De band veranderde hun naam naar Stryper en de verovering van de aarde kon beginnen. Hun EP “The Yellow and Black Attack” sloeg in als een bom en met de volgende albums “Soldiers Under Command” en vooral “To Hell With The Devil” steeg hun populariteit. Na het ondergewaardeerde album “Against The Law” zakte de band stilaan weg en in 1992 werd de band ontbonden. Tot ze in 2003 in originele line-up terugkwamen. Toen zijn ze blijven toeren en de laatste jaren zitten ze terug op het goede spoor. In 2009 tekenden ze een deal met Frontiers en vanaf dan begon hun opmars terug! “Fallen” is het vijfde album bij hun Italiaanse broodheer.

Stryper is:
Michael Sweet – Zang, gitaar
Robert Sweet – Drums
Tim Gaines – Basgitaar
Oz Fox – Gitaar

Fallen
11053691_10153539178913420_391978034741064719_nHet album start met een soort koorzang als intro voor ‘Yahweh’. Als het nummer eenmaal start spring ik een enorm gat in de lucht (het gat in de ozonlaag is er niets bij)! Wat een killerriff en een super hoge uithaal van Michael. Het doet me sterk denken aan hun momenteel dertig jaar oude “Soldiers Under Command” album. Dat is volgens mijn bescheiden mening hun beste werk. De band heeft in de jaren 90 weinig potten gebroken en kwam in 2005 aanzetten met het “Reborn” album. Maar ze kwamen pas terug goed op dreef met “Murder By Pride”. Dit lange nummer heeft zowel snellere flitsen stukken als tragere pompende stukken. De koorzang bij het refrein bezorgt die religieuze injectie waar de band steeds naar terug grijpt! Ook de solo’s smaken als hemelse dranken! Het titelnummer staat bol van de strakke riffs en de krachtige zang van Michael (luister naar het refrein!). De eerste single ‘Pride’ heeft een slepend karakter. Het uiterst aanstekelijke ‘Big Screen Lies’ zet aan tot headbangen en bezit een commerciëler klinkend refrein. Maar nergens is er het honingzoete van vroegere nummers als ‘Honestly’ of ‘Always There For You’ te bespeuren. De band heeft duidelijk gekozen voor een hardere aanpak en dit was een uitstekende zet, want dit album rockt als de beste!

De melodie zit ditmaal subtiel verweven in nummers zoals ‘Love You Like I Do’ dat een gitaarlick bevat die me sterk aan de jaren 80 periode van Scorpions doet denken. Een ballade komt ook aan bod en in de vorm van ‘All Over Again’ krijgen we een gedeeltelijk akoestisch ondersteund gevoelig stukje muziek. Maar de prijs van grootste verrassing gaat naar de Black Sabbath cover ‘After Forever’. Ik hoor je al roepen “WTF is dit geen heiligschennis?”. Als je goed naar de tekst luistert zal je eigenlijk raar opkijken en je kan je afvragen of ze niet de white metal band avant la lettre waren (nummer stamt uit 1971). Stryper steekt dit nummer in een lekker strak geel-zwart gestreept jasje. Een uitstekende en uiterst geslaagde cover. Het album kent geen enkel zwak moment en rockt van begin tot einde. Sommigen zullen opnieuw balen van die christelijk getinte teksten. Ikzelf ben van mening dat je moet uitkomen voor wat je gelooft en je je daar niet hoeft voor te schamen! Deze kerels doen dit met klasse. Bewijs hiervan is het eerbetoon aan ‘hun vader’ met de afsluiter ‘King Of Kings’.

Stryper verraste me in 2013 met hun vorige schijf “No More Hell To Pay” en bevestigen hun kunnen met deze opvolger. Ik reken dit album bij hun beste. Door het algemeen harder klinkend materiaal gaat het sterk naar het “Soldiers Under Command” album. Ik wil echter nogmaals de krachtige zang van Michael in de verf zetten. De man heeft blijkbaar de manier gevonden om opnieuw flink in de hoogte te gaan! Live is deze band een revelatie en ik hoop ze binnenkort nog eens op een podium te zien in ondersteuning van dit geweldige album. Stryper fans van het eerste uur kunnen dit album blindelings aanschaffen.

1. Yahweh
2. Fallen
3. Pride