Review: Susperia – The Lyricist – Agonia Records – Release: 16-03-2018

Review: Susperia – The Lyricist – Agonia Records – Release: 16-03-2018.

De oorsprong van Susperia gaat terug naar 1998. Tjodalv, op dat moment drummer van Dimmu Borgir, en vriend Cyrus (ex-Satyricon, Old Man’s Child) kwamen regelmatig samen om ideeën uit te wisselen en nummers te schrijven, wat uiteindelijk resulteerde in het oprichten van Susperia. De muziek in de beginjaren heeft zijn wortels duidelijk in de Noorse black metal scene. Nog steeds extreem , maar ook met een hoop melodie. Na twee albums ging de band meer richting de thrash en waren er duidelijk Testament invloeden te horen op “Cut From Stone”. Met “The Lyricist” probeert de band wat meer terug te gaan naar de beginjaren van de band.

Susperia is:
Dagon (Bernt Fjellestad) – Zang
Cyrus (Terje Andersen) – Gitaar
Elvorn (Christian Hagen) – Gitaar
Memnock (Håkon Didriksen) – Bas
Tjodalv (Kenneth Åkesson) – Drums

The Lyricist
Van 2000 tot 2015 was Athera de zanger, maar die heeft het veld geruimd voor Bernt ‘Dagon’ Fjellestad (Guardians of Time, ex-Haunted Hollow, ex-Scornbath, ex-Transform, ex-Rules of Engagement). De vocalen van Bernt t.o.v. Athera liggen wat gemakkelijker in het gehoor voor de doorsnee luisteraar, maar staan wel wat hoog in de mix en drukt bij tijd en wijlen, zoals op het titelnummer, de rest wat naar de achtergrond. In het begin van dit nummer, ‘The Lyricist’, en ook op het eerste nummer ‘I Entered’, horen we trouwens wel wat de oudere fans graag willen horen: double bass drums, blast beats en ruige vocalen.

Na een vijftal nummers krijg ik het idee dat de band niet echt weet welke richting ze op wil qua stijl. Niet alleen de vocalen wisselen over het hele album tussen clean en death growls en alles er tussenin, maar ook de nummers wisselen in stijl. Waar ‘Heretic’ meer blackened is, heeft ‘My Darkest Moment’ weer meer doom invloeden gevolgd door ‘Day I Died’ een echt doomnummer. De thrash van hun vorige paar albums is nagenoeg verdwenen, maar schemeren in sommige nummers nog wel door.

De tweede helft van het album is eigenlijk niet veel anders. Weer hoor je ontzettend veel variatie in vocalen en de verschillende genres vliegen je weer om de oren. Qua riffs hoor ik ook niet heel veel anders dan wat ik al eerder gehoord heb.

Op zich liggen de nummers wel lekker in het gehoor, maar echt terug naar de roots gaan de heren met dit album zeker niet. Daar is het allemaal net iets te mainstream voor. Normaal moet een album bij mij groeien, maar dit album gaat me steeds meer tegen staan naarmate ik hem vaker draai.

Score: 3,5 uit 5

1. I Entered
2. Heretic