Review: Svart Crown – Abreaction – Century Media Records – Release: Out Now

Spread the love

Review: Svart Crown – Abreaction – Century Media Records – Release: Out Now.

Svart CrownMet een zwartgallige fade in trapt het Franse Svart Crown het album “Abreaction” af. De melancholiek druipt ervan af. Intiem gefluister gedrapeerd over trage maar zeer effectieve riffs raken de ziel meteen diep. Halverwege slaat het openingsnummer om naar een wat meer voortkabbelende black metal sound. Een erg doomy opener wat eigenlijk niet past bij de rest van het album. Wat mij betreft trapt ‘Carcosa’ pas echt het album af. Daar zijn de blastbeats, gekrijs en hectische rifferijtjes die we gewend zijn van Svart Crown.

Helaas pakken de songs mij ditmaal niet zo als bij de voorganger “Profane”. Het klinkt allemaal geforceerd en inspiratieloos om zeer eerlijk te wezen. Het probleem met Svart Crown is dat het nu al een paar CD’s potentie toont, maar nooit over de grens van middelmatig heen stapt. Neemt niet weg dat de inzet zeer gewaardeerd wordt en het album zeker wel een paar luisterbeurtjes waard is.

Helaas horen we iets teveel van hetzelfde en krijg soms het idee dat sommige riffs zielloos gekopieerd worden in de nummers. Erg jammer want Svart Crown heeft in verleden bewezen toch wel zeker een wat meer smakelijker album voor te kunnen schotelen. Ik geef ze nu nog de voordeel van de twijfel en hoop dat hun volgend album wat meer te weeg brengt dan “Abreaction”. Er wordt maar een paar keer ouderwets terug gegrepen naar de furieuze sound die ik zo waardeerde van deze Fransozen. We krijgen hiervoor terug een aantal ietwat vreemd in elkaar geknutselde naargeestige doomtracks. Gelukkig staan er nog paar echte rauwdauwers op zoals ‘Upon this Intimidate Madness’, welke meer bij hun originele sound past.

Conclusie is toch eigenlijk wel dat met een paar uitschieters de band nog net een voldoende haalt ditmaal. Een band kan soms ook doorslaan in de ietwat experimentele sound. Helaas is dat ditmaal Svart Crown overkomen. Zoals ik al eerder vermelde ga ik hopen dat Svart Crown terug gaat komen met een sterker album.

Score: 3 uit 5

Svartcrown Facebook
Century Media