Review: SWEDISH HITZ GOES METAL – SWEDISH HITZ GOES METAL Vol. 2 – LILJEGREN RECORDS – OUT NOW

SWEDISH HITZ GOES METAL – SWEDISH HITZ GOES METAL Vol. 2 – LILJEGREN RECORDS – OUT NOW

Tommy Reinxeed, de getalenteerde rijzende ster van het noorden van Zweden is de zanger/gitarist achter dit muzikaal concept. Tommy Reinxeed heeft in het verleden al verscheidene albums uitgebracht met zijn eigen band Reinxeed en met Golden Resurrection. Hij geniet een grote bekendheid in thuisland Zweden en Japan. Het debuutalbum van dit project bevatte vooral nummers van ABBA en Roxette. Na een optreden op de nationale TV schoot de verkoop van het album in de lucht en een vervolg kon niet uitblijven. Zo gezegd, zo gedaan en Tommy is terug met deel 2.

Swedish Hitz Goes Metal is:

Tommy Reinxeed – zang, gitaar, toetsen en orkestratie
Andreas Habo Johansson – drum
Anders Berlin – toetsen en zang
Sebastian Roos – bas en zang
Johan Axelsson – gitaar en zang

SWEDISH HITZ GOES METAL Vol. 2
SHGM_VOL_II_FRONTDat de muziek van ABBA tijdloos is, is een waarheid als een koe. Maar Tommy Reinxeed heeft die voor de tweede keer in een gemetalliseerde versie op CD geplaatst. Opener ” Dancing Queen” is meteen een schot in de roos en je moet gewoon de luchtgitaar te voorschijn toveren en het refrein uiteraard meebrullen. De retestrakke openingsriff van Robyn’s “Don’t Stop The Music” (uit 2003) doet het metalgehalte stijgen maar gooit er tegelijkertijd een supercatchy refrein tegenaan. Het dansfeestje komt nu echt los hier! “Alive” bevat ook vingervlugge gitaren en dito drums. De hoge stem van Tommy wordt hier extra in de verf gezet. Deze pure danssong van Da Buzz kreeg een metalen metamorfose. Maar de hoofdprijs wordt weggekaapt door “One Of Us”. De supermelodieuze en gevoelige introsolo doet me al watertanden. Het emotionele refrein zet opnieuw aan tot grootse karaoke momenten in de huiskamer (en ja mijn vrouw doet zelfs mee!).

Tommy is ook niet vies om een minder bekend nummer aan te pakken. “Tiger” stamt al uit 1976 en stond op ABBA’s “Arrival” album. De originele versie van “Does Your Mother Know” had al een hoog rockgehalte, maar Tommy doet er nog een schepje bovenop! De korte maar flitsende solo’s zijn steeds een genot voor het oor. Maar het ultraheavy intro van “Rock Me” slaat werkelijk alle records. De “a-ha’s” vliegen je om de horen tijdens het snelle “Voulez-Vous”. De toetsen zorgen voor een extra dimensie bij het stevige “Take A Change On Me”. Het soft-pop deuntje “All About The Money” van Meja uit 1998 kreeg een aansluitend leren jekker aangemeten. Sommigen zullen dit cheezy vinden, maar ik kan dit meer dan lekker vinden. Wat de kerel bijv. gedaan heeft met het winnend Eurovisie songfestival nummer uit 2012 is ronduit verbluffend. Het pure dansnummer “Euphoria” van de Zweedse Loreen klinkt geweldig en Tommy kan zich vocaal volledig laten gaan hier. Het album wordt afgesloten met een bewerking van een klassieker van The Cardigans. “My Favourite Game” neemt een bombastische vorm aan als het in de handen van Mr. Reinxeed valt. Geloof het of niet maar ik geraak euforisch van deze Eurosong metal!!

Tommy Reinxeed ontpopt zich op dit tweede album als de ideale metal transformator voor klassieke popsongs. Natuurlijk helpt het dat de meeste mensen het origineel kennen van de radio, maar hij bezorgt elk nummer wat extra. Alles klinkt daarbij geweldig en je wordt verplicht om mee te zingen. Ik ben nu al benieuwd wat voor verrassingen er zullen staan op Vol. 3!!!

Score: 3,75 out of 5

1. Dancing Queen (ABBA)
  2. Don’t Stop The Music (ROBYN)