Review: Sylosis – Cycle of Suffering – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Sylosis – Cycle of Suffering – Nuclear Blast – Release: Out now.

De Britse metal band Sylosis is opgericht in 2000 door gitarist Josh Middleton en bassist Carl Parnell toen ze nog op de middelbare school zaten. in 2006 begonnen ze ook EP’s uit te brengen. Op dat moment hadden ze al zo’n beetje hun eigen geluid gevonden: een mix van thrash metal met melodeath en progressieve invloeden, terwijl de zang wat meer richting metalcore gaat. Na hun eerste echte album, “Conclusion of an Age” in 2008, gaat zanger Jamie Graham weg en neemt Josh Middleton de zang over. In 2013 raken de leden van de band gewond in een verkeersongeluk en moeten ze een tijd stoppen met toeren. Desondanks weten ze tussen 2008 en 2015 vier albums uit te brengen. In 2016 neem Josh de positie van een overleden vriend in de band Architects over en gaat de band met hiaat. In 2019 besluit de band opnieuw muziek te gaan schrijven, resulterend in het nieuwe album, ‘Cycle of Suffering’

Sylosis is:
Josh Middleton – gitaar, zang
Conor Marshall – basgitaar
Alex Bailey – gitaar
Ali Richardson – drums

Cycle of Suffering

Hoewel er vijf jaar zijn verstreken, zijn alle karakteristieke elementen aanwezig . De drums zijn modern en gevarieerd, maar toch vol eighties thrash invloeden. De baspartijen zijn strak gespeeld en hebben een vol geluid, maar volgen de riffs, zodat ze niet opvallen. De riffs klinken nog steeds alsof bay area thrash naar de 21ste eeuw is getrokken door de lens van de Gothenburg scene.

De solo’s van Sylosis zijn zoals altijd precies en melodieus. Daarnaast is de zang nog steeds heel erg door metalcore geïnspireerd. Desondanks heeft vijf jaar stilstaan ook wat veranderingen gebracht. Lid zijn van metalcore band Architects heeft er voor gezorgd dat Josh Middleton ook meer metalcore invloeden op het nieuwe album heeft opgenomen. Er zijn met name regelmatig passages die erg naar breakdowns klinken, maar gevarieerder zijn en vaak ook gecombineerd worden met zang. Daarnaast is er in behoorlijk wat songs subtiel de invloed van diverse post metal bands verwerkt. Als je daarbij optelt dat het geluid goed geproduceerd is en heel vet en vol impact klinkt, dan is duidelijk dat ‘Cycle of Suffering’ niet onderdoet voor de eerdere albums van Sylosis.

De songs op het album zijn voortdurend van hoge kwaliteit. Misschien dat openingssong ‘Empty Prophets’ zelfs wel de minste is. Het is namelijk een duidelijke uptempo openingssong, duidelijk bedoeld om de fans te laten horen dat Sylosis de ‘melodic thrashcore’ in vijf jaar tijd niet verleerd is. ‘I Sever ‘is de eerste single. Deze song heeft lekkere riffs, een nog lekkerder melodieuze leadgitaar en klinkt licht naar In Flames, zonder een kopie te zijn. Daarna gaat het album nog een tandje hoger op titeltrack ‘Cycle of Suffering’. Deze midtempo song ramt je voortdurend in je gezicht met alle pure kracht die Sylosis op kan brengen. Via ‘Shield’, op welke song de band weer laat horen de juiste lessen van de Gothenburg scene te hebben geleerd, komen we bij ‘Calcified’, de tweede single. Ook deze mid tempo song druipt van de krachtige riffs. Dit is ook de eerste song waar Sylosis stiekem wat postmetal invloed in heeft verstopt, zeker in de emotionele lading. Dit geldt ook voor ‘Invidia’ en ‘Idle Hands’.

De variatie wordt in het album gehouden, ‘Apex of Disdain’ is weer een midtempo song die binnenkomt als een bulldozer. ‘Arms like a Noose’ heeft her en der wat akoestische gitaar, maar is desondanks niet minder heftig dan de rest van het album. Nadat ‘Devils in their Eyes’ de In Flames invloeden weer terugbrengt, speelt Sylosis op ‘Disintegrate’ het zoveelste kwaliteitsnummer met tempo en ritme, terwijl ze de emotie van de song op de voorgrond weten te houden. Na een album vol goede songs, wordt het album vervolgens afgesloten met de beste van allemaal, ‘Abandon’. Na een intro met wat piano, worden heftige en rustige stukken afgewisseld en durft Sylosis eindelijk de postmetal en prog invloeden duidelijker te tonen. “Cycle of Suffering” is een goed album, maar de laatste song geeft hoop dat het volgende album misschien het beste van hun carrière gaat zijn.

Een glorieuze terugkeer en subtiele nieuwe invloeden maken ‘Cycle of Suffering van begin tot het eind een album vol luisterplezier.

Score: 4.25 uit 5

01. Empty Prophets