Review: Tankard – One Foot in the Grave – Nuclear Blast Records – Release: 02-06-2017

Review: Tankard – One Foot in the Grave – Nuclear Blast Records – Release: 02-06-2017.

TankardTankard is een Duitse thrash metal band, opgericht in 1982 en behorend tot de zogenaamde “Teutonic Four”, samen met Kreator, Sodom en Destruction. Het opvallendste bandlid is ongetwijfeld hun zanger Gerre.

Voor mij ligt het twintigste album van Tankard “One Foot in the Grave”. Tankard bestaat dit jaar ook nog eens 35 jaar. En in die 35 jaar zijn ze er niks niet rustiger op geworden. Het album hakt en ragt er lekker op los. Ze zijn de onbekendste en helaas ook de onbemindste van de “Teutonic Four”. Dit terwijl ze technisch beter zijn dan Kreator, Sodom en Destruction. Als Metallica vandaag de dag nog steeds goede muziek zou maken, zouden ze waarschijnlijk zo klinken als Tankard!

Natuurlijk gaan de teksten veelal over drank, maar dat is iedereen gewend bij Tankard. Een serieuze noot valt echter ook zeker te vinden. Luister maar eens naar ‘Syrian Nightmare’. Wat me vooral opvalt is het hoorbare plezier dat de mannen uitstralen op het album. Dit album is geenszins een moetje en er zitten ook geen opvullertjes bij. Het is allemaal één brok klasse dat op het album staat. Natuurlijk, men heeft het wiel niet uitgevonden, maar dat neemt niet weg dat het bijzonder prettig is om naar te luisteren.

“One Foot in the Grave” is een vermakelijk album. Geen extreme hoogvlieger, maar ook zeker geen middelmaat. Ze geven veel (jongere) thrashbands het nakijken en ze zijn nog lang niet afgeschreven.

Score: 3.9 uit 5

Tankard Official