Review: TDW: Dreamwalkers Inc – First Re-draft – Layered Reality Productions – Release: 25-02-2019

Review: TDW: Dreamwalkers In. – First Re-draft – Layered Reality Productions – Release: 25-02-2019.

Progressieve metal zanger en gitarist Tom de Wit brengt, min of meer onder eigen naam (TDW), al weer heel wat jaren muziek uit. De laatste jaren echter is dit steeds meer een band effort geworden, onder de naam Dreamwalkers Inc. Dit heeft blijkbaar nieuwe mogelijkheden voor hem gecreëerd, waardoor hij heeft besloten de songs van zijn eerste album “First Draft” te herschrijven en opnieuw op te nemen met zijn band. Bij het beluisteren van dit album “First Re-draft” was het overduidelijk dat hij inderdaad ten volle gebruik wilde maken van de mogelijkheden van een hele band. Dat heeft het een vol en gelaagd album gemaakt, wat echter iets is naar de beste progressieve metal tradities. Bewust of niet, qua stijl heeft het album veel weg van ‘Epica meets Dream Theater’. Dat is echter zeker geen verkeerd stel bands om mee vergeleken te worden.

TDW: Dreamwalkers Inc is:
Lennert Kemper – Gitaar en achtergrondzang
Vincent Reuling – Keyboard en achtergrondzang
Norbert Veenbrink – Gitaar
Joey Klerks – Gitaar en achtergrondzang
Radina Dimcheva – Achtergrondzang
Peter den Bakker – Bas Gitaar
Kenneth Martens – Drum en Percussie
Tom de Wit – Zang, Add. Keyboard & Percussie

First Re-draft
De muziek is opgebouwd op een basis van volle, krachtige drums, vaak van effect voorzien. De bas en gitaren zijn echter vervolgens verbazingwekkend bescheiden, al valt er veel te ontdekken als je goed luistert. Ze zijn er wel, dat valt niet te ontkennen. De songs op “First Re-draft” draaien om zang en keyboard. Die zang is een wisselwerking tussen de heldere stem van Tom en koorzang. Dat alleen zou je al aan Epica moeten laten denken, de keyboards zijn daarbij ook nog eens vaak bombastisch of onheilspellend. De songs zijn qua structuur ook niet standaard, maar verhalend opgezet met veel overgangen en dynamiek. Waar mogelijk is er textuur toegevoegd via gesproken woord samples.

Qua emotie draait de muziek om reflectie, melancholie en verdriet, gecombineerd met bombastische trots en woede (middels gruiziger zang met effecten). De Dream Theater vergelijking komt vooral voort uit de zangmelodieën, de ritmes en de voortdurende overgangen. Ik hoor nogal wat ’Images and words’, ‘Awake’ (Your Room heeft de sfeer van ‘Space Dye Vest’) en ‘New Strength’ terug. Dreamwalkers Inc heeft echter ook heel veel eigen ideeën, die ze allemaal op een vloeiende wijze in de muziek weten te verwerken. Heel positief is dat de band zich niet zo in de prog stort, dat ze de emotie uit het oog verliest. Zo draait de eerste song, ‘Endless’ om ingehouden frustratie die tot uitbarsting wordt gebracht. Ook ‘Mourning After’ weet een hoop woede over te brengen, en de derde song ‘Happy Day’ draait om verdriet en verlies.

Desondanks hadden de songs sterker kunnen zijn als er voor was gekozen directer te zijn in de teksten. Deze zijn namelijk geschreven als een verhalende terugblik, waardoor je voor een groot deel aangewezen bent op de muziek om mee te identificeren. Als geheel is het echter zeker de moeite waard, zeker op de agressievere en onheilspellender momenten en bij ‘Dreamwalk’ waar de eigen originaliteit van de band naar voren komt.

Goed opgebouwde prog metal die echter vooral qua zang wat directer mag zijn, het avontuur is namelijk al in de muziek aanwezig.

Score: 3.75 uit 5

1. Endless