Review: TDW – The Days The Clock Stopped – Layered Reality Productions – Release: Out now

Review: TDW – The Days The Clock Stopped – Layered Reality Productions – Release: Out now.

TDW als band is in feite het eenmansproject van Tom de Wit. Hij is als artiest al een tijd bezig, zijn eerste album is in 2004 uitgebracht. Gedurende de jaren is Tom de Wit meer met andere muzikanten samen gaan werken en heeft hij Dreamwalkers Inc opgericht met als doel zijn muziek live te kunnen spelen. Op een gegeven moment hebben de medeleden van Dreamwalkers Inc echter meer invloed op de muziek gekregen, met als resultaat dat TDW en Dreamwalkers Inc inmiddels gescheiden projecten zijn, waarbij TDW nog steeds Toms project is om zijn persoonlijke muziek uit te brengen.

TDW is:
Tom de Wit – Zang, Gitaar, Synthesizer, Percussie
Rich Hinks – Zang, Basgitaar
Fabio Alessandrini – Drums
Remco Woutersen – Cello

Gastmuzikanten:
Marco Sfogli, Daniel Magdič, Koen Romeij, Chris Zoupa, Andi Kravljaca, Matthew op ‘t Einde, Luca Di Genarro, Norbert Veenbrink, Lennert Kemper

Koor:
Laura ten Hoedt, Cailyn Erlandsson, Nicole de Ruiter, Iris van ‘t Veer, Rikke Linssen, Stan Eimers, Ron Brouwer, Rich Hinks, Abraham Sarache

The Days The Clock Stopped

De laatste jaren zijn de albums van Tom de Wit donkerder en emotioneler geworden. Dat heeft, bewust of onbewust, ruimte gemaakt om zijn persoonlijke verhaal te vertellen. Concreet gaat dat over zijn leven met een stoma. Hoewel veel van de muziek van TDW nog uit traditionele prog metal bestaat wordt het thema van het album kracht bij gezet door black en death metal invloeden inclusief grunts. Dit begint al gelijk in de eerste song, ‘Crashscape’, waarmee er gelijk emotionele lading aan het album wordt gegeven. Dit is iets dat een groot pluspunt is van dit album. Hoewel Tom en de overige muzikanten technisch heel goed zijn valt op dat de songs niet bestaan uit muzikale krachtpatserij, maar er in plaats daarvan in dienst van de songs wordt gespeeld.

Er is wel, zoals het hoort bij prog metal, heel veel aanwezig om in dienst van de songs te stellen. Tom de Wit zelf kan veel met gitaar en synthesizer, maar een bataljon gastmuzikanten maakt de mogelijkheden nog groter en vervolgens wordt vocaal van alles aangekleed met een koor. Dan heb ik het nog niet eens over de cello. Dit instrument is bij uitstek geschikt om sfeer en emotie toe te voegen. Vooral in het rustige ‘Sleepless Angels’ mag dit instrument op de voorgrond treden en dit werkt fantastisch. Ik vind de drums ook geweldig, ze klinken gevarieerd en organisch. Dit is niet alleen de verdienste van de drummer, het is ook duidelijk dat Tom de Wit weet hoe muziek opgenomen en gemixt moet worden.

Ook qua zang is dit een heel gevarieerd album geworden, met meerdere stijlen cleane en uncleane zang. De stem van Tom is clean voor mij altijd een beetje een ‘acquired taste’ geweest, maar dat valt me inmiddels alleen nog bij de song ‘Code of Conduct’ op. Zelfs dan is het alleen een kwestie van smaak, de zang is gewoon zuiver en goed verzorgd. De bottom line is dat de componenten van de muziek van TDW op zich niet nieuw zijn, maar vakkundig worden gebruikt om een heel goed verhaal te vertellen. Het is ook duidelijk hoorbaar wat die elementen zijn: Pain of Salvation, old school Dream Theater, Black metal, symphonische metal en een drupje Ayreon en Marillion (en misschien nog zoveel meer). Minder tastbaar maar misschien nog belangrijker is hoe vloeiend de stijlen bij elkaar passen en hoe de emotie door de muziek heen sijpelt. Het kost durf om iets dergelijks pijnlijks en persoonlijks te gebruiken voor je muziek, maar gelukkig pakt dat heel goed uit. Dit is een goed album waar TDW trots op mag zijn.

Een emotioneel prog metal conceptalbum naar de beste tradities. Als je van dit genre houdt gaat dit album je bevallen.

1. Crashscape
2. Clockstop – Insight X