Review: TEMPLE OF BAAL – VERSES OF FIRE – AGONIA RECORDS – RELEASE: OCT 29 2013

TEMPLE OF BAAL – VERSES OF FIRE – AGONIA RECORDS – RELEASE: OCT 29 2013

Al 15 jaar terroriseert de Franse black metal band “Temple of Baal” de oortjes van menig liefhebber der zwarte kunsten en hebben al 3 full lengths op hun naam staan. Ooit zijn ze begonnen als een primitieve black thrash vorm (lees nog niet zo instrumentaal behendig)  en hebben ze zich ontpopt tot een meer black death achtige setting (lees hun spel is met sprongen vooruit gegaan). Nu is het tijd voor een 4e plaat uit de diepe krochten van de Franse hel.

Temple of Baal is:

Amduscias : Vocals/Guitars
Arkdaemon : Bass/Backing Vocals
Skvm : Drums

Verses of Fire
Het eerste wat me opvalt aan de nieuwe plaat is het gebruik van jawel… echte drums. De drumcomputer is aan de kant geschoven en dit geeft meteen een meer levendig gevoel aan de plaat. De extremiteit is er niet minder om geworden. Vanaf het begin hakt het plaatje enorm. Het eerste nummer (geen idee wat te titel betekend…)  gaat vol gas van start en stort zich in een poel van blast beats en gitaar geruis. Precies het gene je wilt van een pot vuige black metal.  So Far So Good. In dit 7 minuten durende nummer komt eigenlijk alles aan bod wat de band zo’n beetje te bieden heeft. Brute passages  worden afgewisseld met druilerige headbang momenten. Knap hoe deze band de extremiteit weet op te zoeken zonder net niet te kriegelig te worden.  De band haalt de kracht uit de sinistere sound van de jaren 90 black metal.

Menig metalliefhebber zal deze band helaas snel terzijde schuiven als pokkeherrie, maar toch Temple of Baal heeft iets in hun sound wat ik wel kan waarderen. Tekstueel, tja dat hoef ik denk ik niet meer uit te leggen gezien de bandnaam. De standaard Luciferiaanse taferelen worden eruit gespuwd! Mocht je hier een liefhebber van zijn dan ben je bij Temple of Baal aan het juiste adres.

Track-list:

1. το αστέρι 418
  2. Bloodangel
  3. Arcana Silentium
  4. The 10th Aethyr
  5. Gates Of Death
  6. Gnosis Of Fire
  7. Golden Wings Of Azazel
  8. Lord Of The Raging Seas
  9. Serpens Luminis
  10. Walls Of Fire

Score 3,5 out 5

Haal de geit maar weer van stal. Wat een heerlijk gedrocht van een plaat heeft Temple of Baal hier weer neergeplempt. Heerlijke Luceferiaanse black metal met een heerlijk duister sfeertje! Voor de liefhebbers van ruismetal met een duister randje een absolute aanrader!

Tekst:  Ronald van de Baan