Review: Terror – Total Retaliation – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Terror – Total Retaliation – Nuclear Blast – Release: Out now.

Total RetaliationTerror, de hardcoreband uit Los Angeles, wie kent ze niet? Ze mogen wat mij betreft best in het rijtje met grotere namen staan zoals Hatebreed, SOIA en Madball. De band bestaat sinds 2002 en spuugt met “Total Retaliation” inmiddels al weer hun zevende album de wereld in. In 2010 nam de band een gewaagde stap door met “Keepers Of The Faith” een meer metalgeoriënteerd album op hun fans los te laten. Dat gaat natuurlijk altijd gepaard met het winnen en verliezen van zieltjes.
De albums daarna, “Live By the Code” en “The 25th Hour”, waren wel weer meer terug naar de hardcore roots, en zo ook deze nieuwe telg.

‘This World Never Wants’ trapt ook gelijk af met een typische hardcore riff en Scott Vogel laat horen dat het vuur nog lang niet gedoofd is en ik durf te zeggen dat ik hem in tijden niet zo agressief heb gehoord. Nieuwe bassist Chris Linkovich mag ‘Get off My Back’ beginnen met een typisch SOIA basloopje en hij is gedurende het hele nummer wel nadrukkelijk aanwezig. Jordan Posner en Martin Stewart zijn nog steeds de gitaristen die de nodige snelle riffs op ons afvuren. In ‘One More Enemy’ hoor ik wat typische Madball passages, maar goed, daar is haast ook niet aan te ontkomen binnen dit genre.

Halverwege het album krijgen we met ‘Post Armageddon Interlude’ een stuk gangsta rap. Er zal vast een bedoeling achter dit nummer zitten, maar mij van had het achterwege mogen blijven op dit toch al wat korte album van nog geen 29 minuten. ‘Break The Lock’ en het titelnummer klokken nog geen twee minuten. De rest zit er net boven, met uitzondering van het slotakkoord ‘Resistant To The Changes’, dat als enig nummer net boven de drie minuten zit.

De band heeft een formidabele live reputatie en bij concerten wordt er haast constant gestagedived. Op dit album staan ook weer genoeg nummers die het live erg goed gaan doen bij de fans.
Bijvoorbeeld ‘Behind The Bars’ als lekkere sing along en ‘Break The Lock’ om even goed los te gaan in de pit. Op dat ene al genoemde nummer na, stelt Terror wederom niet teleur. De gemiddelde hardcore fan gaat hier van smullen!

Terror Facebook
Terror Offical