Review: Testament – Brotherhood of the Snake – Nuclear Blast Records – Release: 28-10-2016

Review: Testament – Brotherhood of the Snake – Nuclear Blast Records – Release: 28-10-2016.

Als je zegt San Francisco, Bay Area en thrash metal dan zeg je automatisch Testament. De band, begonnen onder de naam Legacy, loopt al ruim drie decennia mee in het metalwereldje. Door ziekte en door de nodige line up wisselingen is het tussen 2000 en 2008 relatief stil geweest en werden er geen platen uitgebracht. In 2008 kwam er dan eindelijk het langverwachte “The Formation of Damnation”. “Dark Roots of Earth” uit 2012 ging al wat meer richting het oudere werk. Benieuwd welke richting de heren opgaan met de nieuwe spruit “Brotherhood of the Snake”.

Testament is:
Chuck Billy – Zang
Alex Skollnick – Gitaar
Eric Peterson – Gitaar
Steve DiGiorgio – Bas
Gene Hoglan – Drums

Brotherhood of the Snake
BrotherhoodHet eerste nummer ‘Brotherhood,of the Snake’ laat veel horen van wat we al kennen van de band en had in eerste instantie voor mijn gevoel ook zo maar op de voorganger kunnen staan. Op ongeveer drie minuten krijgen we een rustig stuk met behoorlijk ruige backing vocals van Eric Peterson wat het nummer dan net weer iets extra’s meegeeft. ‘The Pale King’ is wat minder typisch Testament, maar wel weer lekker snel met veel ruimte voor heerlijke pakkende riffs. Ook de structuren van Chuck’s zang zijn weer net wat anders dan normaal en niet zo voorspelbaar.

‘Seven Seals’ is een mid tempo nummer met een catchy refrein dat al snel in je kop blijft hangen en dat het live waarschijnlijk goed zal doen. ‘Centuries of Suffering’ is wederom lekker snel met vooral in het refrein wat ruigere vocalen dan in de rest van het nummer. ‘Neptune’s Spear’ is opvallend door het geweldige samenspel van de beide gitaristen, die hier bijna twee minuten de tijd krijgen om hun kunsten te vertonen zonder dat je ”gestoord” wordt door de zang.

Het tempo van de meeste nummers ligt erg hoog en zo ook weer op ‘Canna Business’. Tekstueel geeft Chuck hier zijn kijk op het legaliseren van cannabis voor met name medicinaal gebruik. Californië heeft in 1996 het medicinale gebruik van cannabis al gelegaliseerd en de zanger kreeg zijn medische kaart zelf vorig jaar.

Ook in het slotnummer ‘The Number Game’ gaat het tempo er nog even goed in. De inbreng van Gene “The Atomic Clock” Hoglan wordt hier ook duidelijk. De man is een meester in creativiteit en zijn double bass ritmes zijn onevenaarbaar. De opbouw van het nummer is ongeveer hetzelfde als in ‘Neptune’s Spear’: Alex en Eric die eerst samenspelen, daarna elkaar afwisselen in de solo en vervolgens een paar strakke riffs om je oren gooien om het album passend af te sluiten.

Testament heeft mijns inziens nog nooit een slecht album afgeleverd en zo ook dit keer niet. Bij het eerste nummer kreeg ik in eerste instantie het idee dat we weer veel muziek via de geijkte formule gingen horen. Dat is enigszins ook zo en in de meeste nummers is het typische Testament geluid ook weer te vinden, maar de band laat zeer zeker zien nog over de nodige creativiteit te beschikken. Het aantrekken van Steve DiGiorgio en Gene Hoglan heeft de band ook goed gedaan. Een frisse wind door de band kan nooit kwaad. Maar ook Alex en Eric laten horen nog steeds genoeg inspiratie te hebben. Een ‘instant classic’ zoals het album nu al wordt toegedicht is het volgens mij niet, maar een meer dan goed album is het zeker.

01. Brotherhood Of The Snake
02. The Pale King
03. Stronghold