Review: Testament – Titans of Creation – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Testament – Titans of Creation – Nuclear Blast – Release: Out now.

Testament werd in 1983 opgericht onder de naam Legacy door onder andere gitarist Eric Peterson, de enige constante factor vanaf het begin. Na de nodige line up wisselingen en wat uitstapjes naar andere genres binnen de metal, stortte de band zich vanaf “The Formation of Damnation” uit 2008 weer volledig op de thrash. Nu de line up ook stabiel lijkt, komt de band met haar dertiende album “Titans of Creation”.

Testament is:
Eric Peterson – gitaar
Chuck Billy – zang
Alex Skolnick – gitaar
Gene Hoglan – drums
Steve Di Giorgio – bas

Titans of Creation

Op opener ‘Children Of The Next Level’ horen we na een aantal seconden al gelijk dat we met de Bay Area Thrashers te maken hebben door het typische gitaar- en drumgeluid. Dit nummer heeft, net als meer nummers op dit album, niks verrassends in zich. Dit is wat de band al jaren doet. Het eerste nummer dat er uitschiet is de single ‘Night Of The Witch’. Daar neemt Eric Peterson het refrein voor zijn rekening met vocalen die meer naar de death metal neigen. Ook op ‘Curse Of Osiris’ doet hij dat maar dan op een meer krijsende haast manische manier. Een ander opvallend nummer is ‘City of Angels’ waar de band wat gas terug neemt. Vooral in het begin is het nummer groovy langzaam en bouwt het langzaam op naar midtempo.

Ook ‘Ishtar’s Gate’, met een stukje spoken word en ‘Symptoms’, met een apart ritme, vallen op. ‘Code of Hammurabi’ is een echte uitschieter met het vreemde basintro en een gitaarpassage die zo van een Death- album kan zijn geplukt. Het nummer heeft ook passages die de oude tijden doen herleven. Afsluiter ‘Catacombs’ is een instrumentaal nummer, die ze wat mij betreft achterwege hadden kunnen laten. Uiteraard zitten de meeste nummers ook weer boordevol gitaarduels tussen Eric en Alex en ontbreken de broodnodige gitaarsoli ook niet.

De vorige plaat “Brotherhood of the Snake” had naar mijn mening geen echte uitschieters en naast ‘Code of Hammurabi’ mis ik die uitschieters hier ook. Testament doet wat het al jaren doet en dat is op hoog niveau nummers schrijven. Gelukkig op deze plaat wel met wat meer variatie, zodat de aandacht er goed bij wordt gehouden.

1. Children Of The Next Level
2. WWIII
3. Dream Deceiver