Review: The Dead Daisies – Holy Ground – SPV – Release: Out now

Review: The Dead Daisies – Holy Ground – SPV – Release: Out now.

The Dead Daisies werden boven de doopvont gehouden in 2013 met hun debuut, dat trouwens zeer goed onthaald werd. Gitarist David Lowy was de oprichter en is tot op heden nog altijd grotendeels verantwoordelijk voor het gitaargeluid. Twee jaar later trok men John Corabi aan als zanger en Marco Mendoza als bassist. In 2016 kwam Brian Tichy op het drumstoeltje zitten en werd Doug Aldrich ingelijfd als tweede gitarist. Tot slot werk meesterdrummer Deen Castronovo aan de line-up toegevoegd als drummer. Tot vorig jaar het nieuws verspreid werd dat Glenn Hughes de nieuwe zanger en bassist was. Dus exit Corabi en Mendoza. Deze line-up bracht vorig jaar al de EP ‘The Lockdown Sessions’ uit waarop twee nieuwe nummers en twee covers te horen waren. Nu volgt dus met “Holy Ground” het volwaardige album met de nieuwste bezetting.

The Dead Daisies is:
Glenn Hughes – bas, zang
Doug Aldrich – gitaar
Deen Castronovo – drums
David Lowy – gitaar

Holy Ground

Het vertrek van zanger Corabi bracht bij velen de vrees dat dit wellicht zijn weerslag zou hebben op deze nieuwe schijf. Maar wanneer G. Hughes zijn eerste noot laat weerklinken op het rockende titelnummer is die vrees in rook opgegaan. Ongelooflijk wat die kerel op zijn leeftijd (68 jaar) nog laat horen. Zijn specifieke stemgeluid blijft een streling voor het oor. De band is een goed geoliede machine met duidelijke roots uit de jaren 70. Vette grooves, diepe bas, krachtige drums en geweldige nummers zijn hun troeven.

Opvolger ‘Like No Other’ is een knaller van jewelste. Het rockt, swingt, schreeuwt en giert er op los. Wat een beestig nummer en ongetwijfeld de favoriet van velen. ‘My Fate’ kent loodzware, trage stukken, terwijl ‘Chosen And Justified’ funk vermengt met classic rock. Het album laat ook een vol geluid horen met een krachtige productie.

Van Aldrich is ondertussen geweten dat hij een begenadigd songschrijver is. Dat bewees hij al bij Whitesnake en vooral op dat weergaloze debuut van Revolution Saints (ook met Castronovo in de line-up). Die Castronovo laat zijn eveneens gouden stembanden horen bij de cover ’30 Days In The Hole’ van Humble Pie (uit 1972). Dot nummer is enorm geliefd bij de rockers want Mr Big, Kick Axe en Ace Freghley deden elk hun versie van dit nummer. Het album sluit af met de gevoelige ballade ‘Far Away’. Al moet gezegd worden dat de rockmeter de hoogte in schiet met de solo en het slotoffensief.

De komst van Glenn Hughes heeft de band geen windeieren opgeleverd, want dit is volgens mij hun sterktste plaat tot nu toe. Alles klopt hier gewoon: de instrumentatie, de zang, de productie en de nummers op zich!

Score: 4.25 uit 5

1. Holy Ground (Shake The Memory)
  2. Like No Other (Bassline)