Review: The Dead Daisies – Locked and Loaded – Spitfire Music – Release: Out now

Review: The Dead Daisies – Locked and Loaded – Spitfire Music – Release: Out now.

The Dead Daisies is een band die in 2013 in Australië is opgericht door miljardair David Lowy, maar bestaat uit een internationale verzameling ervaren muzikanten. Aangezien het voor de meeste van deze muzikanten een zijproject is, heeft de band over de loop van haar korte bestaan al veel leden gehad en bestaat op dit moment uit leden van Whitesnake, Deep Purple en Journey. De band maakt main stream hardrock, waarbij de ervaring en het talent van de bandleden er voor zorgt dat het niveau altijd goed is. Zoals te verwachten valt, klinkt de band als een versmelting van alle grote hardrock bands uit de inmiddels lange geschiedenis van dit genre. Dat is natuurlijk logisch, de huidige en voormalige leden van The Dead Daisies zijn onderdeel geweest van de meeste van die bands. Al die ervaring en geschiedenis wordt gekoppeld aan alles wat de 21ste eeuw aan opnametechniek te bieden heeft om de muziek zo vet mogelijk te laten klinken. Dit maakt de band in een tijd van pop, hiphop en dance een van de boegbeelden van rock.

The Dead Daisies is:
David Lowy – Gitaar
Doug Aldrich – Gitaar
Deen Castronovo – Drums
Glenn Hughes – Zang, Bas

Locked and Loaded

Na in hoog tempo al vier albums met zelf geschreven muziek te hebben uitgebracht, heeft ‘The Dead Daises er ditmaal voor gekozen om een album met covers uit te brengen. Aangezien covers altijd onderdeel zijn geweest van hun livesets, is dat ook een logische keuze. Ondanks de verzamelde ervaring van een paar dozijn bands, is het niet zo dat dit ook automatisch een fantastisch, spetterend cover-album maakt. Sterker nog, ik denk dat doordat de band uit doorgewinterde leden van al die andere rock acts bestaat, dit niet spettert. Wat gewoon opvalt is dat de songs sonisch worden geüpdatet naar een moderne, stevige sound, maar dat vervolgens er geen enkele poging wordt ondernomen wat grenzen op te zoeken. Het album klinkt degelijk maar veilig.

Aangezien een gedeelte van de songs live opnames zijn, denk ik eerlijk gezegd ook, dat er niet heel veel (denk)werk aan vooraf is gegaan. Als je wat covers hebt liggen, dan is het niet zo moeilijk om een paar uurtjes te besteden aan het opnemen van een paar extra songs. Juist omdat voor veel mensen covers toch niet snel op kunnen tegen het origineel, zou het beter zijn als ‘The Dead Daisies’ meer tijd had uitgetrokken om ons bijzondere keuzes en bijzondere versies te geven. Nu mag je naar de zoveelste versie van ‘Helter Skelter’ luisteren, die niet slecht is, maar door zo veel anderen beter gedaan. Dit geldt voor het hele album, er is echter een heel positieve uitzondering. Dat is ‘Fortunate Son’ van Creedence Clearwater Revival. Die versie klinkt stevig, spannend, en doordrongen van de liefde van de band voor deze song. Had het hele album deze kwaliteit gehad, dan was ik onder de indruk geweest. Nu is het een leuke aanschaf voor fans van The Dead Daisies, maar voor anderen zijn er betere albums om naar te luisteren.

Degelijk en voorspelbaar, niet meer dan dat.

Score: 3,25 uit 5

01. Midnight Moses