Review: The Drowning – The Radiant Dark – Transcending Obscurity Records – Release: Out now

Review: The Drowning – The Radiant Dark – Transcending Obscurity Records – Release: Out now.

The Drowning is een band uit Wales die al sinds 2003 bezig is in het death/doom genre en inmiddels al aan hun vijfde album toe is. Hoewel de band een volledige band is en iedereen in meer of mindere mate bijdraagt in het geluid of zelfs de songs, wordt het merendeel van de muziek geschreven door gitarist Mike Hitchen. Hoewel hun geluid duidelijk voor een groot deel geïnspireerd is door de eerste jaren van de ‘grote drie’ van de death/doom, zitten er ook moderne elementen van het genre in hun muziek en ook death metal invloeden. De band weet melodie en een heel zwaar geluid met elkaar te combineren en maakt geen gebruik van cleane zang.

The Drowning is:
Mike Hitchen – gitaar
Jason Hodges – gitaar
Steve Hart – drums
Richard Moore – bas
Matt Small – zang

The Radiant Dark

Het nieuwste album van The Drowning is opgebouwd uit krachtige maar vol klinkende drums die voldoende variatie bevatten en ook regelmatig een behoorlijke hoeveelheid reverb. Baspartijen die regelmatig een eigen melodielijntje bevatten en een zware slaggitaar die doom riffs afwisselt met death metal riffs, waar heel veel leadpartijen overheen worden gespeeld. De krachtige grunts, die zowel hoog als laag zijn, zijn een belangrijk onderdeel van iedere song.

De band heeft duidelijke songwriting ervaring wat betekent dat ze de standaard ‘couplet-refrein’ structuur over het algemeen vermijden en verschillende delen van de songs vloeiend in elkaar over laten lopen. Ook maakt de band zo nu en dan gebruik van een afwijkende maatsoort. De songs zijn over het algemeen geen riff-feest waar zo veel mogelijk ingestoken wordt, maar de band maakt zo veel mogelijk gebruik van de riffs die ze hebben, door er lekker mee te variëren.

“The Radiant Dark” begint met ‘Alpha Orionis’, een sfeervol kort intro. De eerste volle song ‘The Triumph of the Wolf in Death’, is gelijk een epic van tien minuten. Het valt wel op dat de band songtitels voor Opeth zou kunnen schrijven. Zonder dat de muziek ook op die van Opeth lijkt, hebben beide bands ook met elkaar gemeen, dat de songs een emotionele reis zijn. De song heeft een ruimtelijke, verstikkende, dreigende sfeer. Zo nu en dan geeft The Drowning een momentje respijt, om vervolgens de verstikking in berustende depressie voort te zetten. Een versnelling klinkt als de toevoeging van wat trots verzet. Als het tempo wegebt blijft de melodie in alle donkerte schoonheid toevoegen. Het refrein komt nog een keer terug, om vervolgens tot een groots en zwaar einde toe te werken, maar als verrassing het gas los te gooien, alsof alle frustratie los mag komen. Deze song is tien minuten gevarieerde depressieve schoonheid. Deze hoge kwaliteit blijft de band een heel album volhouden. Ondanks de lange songs is alleen ‘All that we need of Hell’ een song die wat te lang duurt en waarvan ik het gevoel heb dat er een of twee minuutjes vanaf gehaald had kunnen worden.

Er zit ook subtiel behoorlijk wat variatie in de songs gestopt. Zo heeft ‘Prometheus Blinded’ een drupje black metal en een snufje old school death metal. ‘Harrowed Path’ heeft groove en thrash invloeden. Dan hebben we ‘I carve the Heart from the Universe’, waar de gitaar soms verdacht Spaans klinkt. De hele plaat blijven ondertussen de donkere emoties leveren. Tegen de tijd dat ‘Blood Marks my Grave’ aan de beurt is, is alles gezegd wat er gezegd moet worden en blijft deze song achter als de grafsteen voor de troosteloze schoonheid van een echte doomplaat.

Het is nog steeds mogelijk om met traditionele death/doom origineel te zijn. “The Radiant Dark” is een heel goed album van een obscure band, die in staat is je op een emotioneel avontuur mee te nemen.

1. Alpha Orionis
2. The Triumph of the Wolf in Death
3. Prometheus Blinded