Review: The Night Flight Orchestra – Sometimes The World Ain’t Enough – Nuclear Blast – Release: Out Now

Review: The Night Flight Orchestra – Sometimes The World Ain’t Enough – Nuclear Blast – Release: Out Now.

The Night Flight Orchestra is een band die in 2007 is opgericht door de zanger en gitarist van Soilwork met als doel classic rock in de seventies\eighties stijl te maken. Ze hebben daarvoor medestanders bij diverse andere metalbands gevonden die daar ook wel zin in hadden. Waar bij veel bands, zoals bijvoorbeeld Steel Panther, de retro stijl een vorm van parodie is, lijkt het bij The Night Flight Orchestra serieus bedoeld en minutieus opgepakt. Het heeft er in ieder geval toe geleid dat de band alweer het vierde album uitbrengt.

Night Flight Orchestra is:
Björn “Speed” Strid – zang
David Andersson – gitaar
Sharlee D’Angelo – bas gitaar
Richard Larsson – keyboard
Jonas Källsbäck – drums
Sebastian Forslund – conga, percussie, gitaar
Anna-Mia Bonde – backing vocals
Anna Brygård – backing vocals

Sometimes The World Ain’t Enough
De muziek op dit album is, zoals het in een dergelijke setting hoort, zeer goed geproduceerd en verzorgd. De band heeft duidelijk veel onderzoek gedaan naar het rockgeluid van begin jaren tachtig. In combinatie met de muzikale kwaliteiten van de band en het feit dat Björn in feite een heel goede stem voor dit genre heeft, betekent dit één ding: de band heeft het beste arena rockalbum van 1983 gemaakt. Het is alleen jammer dat het inmiddels 35 jaar later is.

Het album begint met ‘This Time’, echte arenarock met een backbeat die om een vrij snelle rockriff draait met veel keyboardpartijen. Ook verplichte kost heeft de song keyboard- en gitaarsolo duels op tweederde van de song. Echt eighties hardrock, met diverse momenten die bij een Bond-thema zou kunnen passen. De band zat blijkbaar vol inspiratie, want de volgende song, ‘Turn to Miami’, klinkt alsof het in een Miami Vice aflevering gebruikt zou kunnen worden. We zitten hier echt volledig in het arena rock genre: net zoals een hoop andere songs hebben de dames van de achtergrondzang diverse harmonie momentjes. Ook nu zit op tweederde een tweelagige gitaarsolo en geheel in stijl een fade out op het laatste refrein.

Ook bij de derde song, ‘Paralized’ zijn de theme songs nog niet op. Deze song draait om funky rock met een disco drumpartij erachter. Het zou de missende titelsong van een niet bestaande Rocky film kunnen zijn. Uiteraard heeft The Night Flight Ochestra een aantal niet te missen onderdelen van een dergelijk album in de gaten gehouden. De onvermijdelijke ballad is aanwezig en heet ‘Moments of Thunder’. ‘Lovers in the Rain’ is er eentje om ongegeneerd bij mee te zwaaien op een live concert. Dan hebben we ‘Can’t Be That Bad’ als meezinger en als afsluiter een echt lange song ‘The Last Of The Independent Romantics’. Daarnaast zijn er nog een aantal andere songs in dezelfde stijl en kwaliteit. De band heeft echt goede songs voor de stijl geschreven, het is alleen jammer dat de stijl generieke retro rock is. Aan de andere kant klinkt het beter dan het laatste album van Ghost in dezelfde stijl.

Een dijk van een album in een stijl die de meeste metalfans volstrekt oninteressant zullen vinden. Als de band ofwel een flinke dosis ironie toevoegen, ofwel er iets origineels van maken, zijn ze goed genoeg om mijn interesse te wekken.

01. This Time
02. Turn To Miami
03. Paralyzed