Review: Therion – Beloved Antichrist – Nuclear Blast – Release: 09-02-2018

Review: Therion – Beloved Antichrist – Nuclear Blast – Release: 09-02-2018.

Therion is een band die is opgericht in 1988 door de gitarist Christofer Johnsson. In het begin was het een death metal band, maar door de jaren heen heeft de band steeds meer symphonische elementen, koren en klassieke zang ingebracht en de death metal elementen inclusief zang vrijwel geheel afgebouwd. Hun albums gaan over het algemeen over mythologie of magie.

Therion is:
Christofer Johnsson – gitaar
Thomas Vikström– zang
Christian Vidal – gitaar
Nalle Påhlsson – bas
Sami Karppinen – drums
Lori Lewis – zang
Chiara Malvestiti – zang

Beloved Antichrist
TherionHet nieuwste album van Therion is een conceptalbum (ook wel rock opera genoemd), gebaseerd op het werk van de schrijver Vladimir Solovyov. Het album bestaat uit drie uur muziek. Om de aandacht van je publiek vast te houden gedurende zo’n lang tijd, zul je heel sterk materiaal moeten hebben. Helaas zijn songwriting keuzes naar mijn mening hiervoor juist de verkeerde. Omdat de band wil focussen op het verhaal hebben ze er namelijk voor gekozen om veel van de muziek solo te laten zingen. Deze (opera) zang is qua melodie en ritme in dienst van de tekst geschreven. Daarnaast wil de band waarschijnlijk niet de aandacht van de zang afleiden en hebben ze er voor gekozen de muziek traag en simpel te houden. Helaas houd ik van de Therion die bombastische en afwisselende muziek speelt met veel koren en misschien zelfs wel hier en daar een grunt.

Fans die vooral van vocalen (in deze stijl) houden zullen er zeker van kunnen genieten, aangezien de zangers echt goed zijn. Mijn geduld wordt echter op de proef gesteld. Bij ‘Turn From Heaven’,’Where Will You Go?’en ‘Signs Are Here’ wordt er gespeeld met verschillend instrumentgeluid en koorzang, maar daarna is de koek echt een tijd op. Pas de twaalfde song ‘Anthem’ is steviger, met pakkende riffs, tempowisselingen en de bekende koorzang. Een paar songs later komt er een drietal leuke songs, ‘The Arrival Of Apollonius’,’Pledging Loyalty’ en ‘Night Reborn’, Helaas krijgen we daarna een hele tijd meer van de trage vocale muziek. Pas vanaf ‘Astral Sophia’ keert Therion terug bij afwisselende muziek waar de instrumenten ook belangrijk zijn, al kun je ‘Thy Will Be Done!’gerust overslaan. Iemand met een gemiddelde aandachtsspanne is dan allang afgehaakt, tenzij die persoon heel erg van klassieke vocals houdt. Het goede nieuws is wel dat de helft van het album uit goede traditionele Therion songs bestaat. Met drie uur muziek betekent dat dat je een goed album van anderhalf uur overhoudt als je de rest overslaat.

Als je van vrij trage operazang houdt met minimale muzikale begeleiding, dan zit je goed vanaf het begin. Houd je van de traditionele stijl van Therion, dan kun je maar beter vanaf ‘Astral Sophia’ beginnen. Een album waarvan de helft leuk is krijgt dan ook maar de helft van de punten.

Score: 2.5 uit 5

01. Turn From Heaven
02. Where Will You Go?